Θέματα Εξετάσεων: Ακαδημαϊκό Έτος 2020-2021 (ενδεικτικές λύσεις)
Ακαδημαϊκό Έτος 2020-2021
ΘΕΜΑ ΠΡΩΤΟ
Περιγράψτε ένα πρόγραμμα το οποίο εντάσσεται στη στρατηγική της «κοινωνικής ένταξης και της αντιμετώπισης του αποκλεισμού», δίνοντας στοιχεία σχετικά με: α) τον τίτλο του, β) την ομάδα - στόχο στην οποία απευθύνεται, γ) τη χρονική του διάρκεια σε ώρες, δ) τις βασικές θεματικές του ενότητες, ε) τον φορέα/είς υλοποίησής του.
Στη συνέχεια:
α) αναφερθείτε στους λόγους σύμφωνα με τους οποίους το πρόγραμμα εντάσσεται στη συγκεκριμένη στρατηγική, τεκμηριώνοντας κατάλληλα τις απόψεις σας,
β) προτείνετε τη διαδικασία αξιολόγησης του συγκεκριμένου προγράμματος περιγράφοντας: α) τον τύπο, β) το μοντέλο και γ) την κατηγορία αξιολόγησης. Απαραίτητη είναι η αιτιολόγηση των απόψεών σας. (Έκταση απάντησης έως 2 σελίδες).
ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
Σε πρόγραμμα εκπαίδευσης εκπαιδευτών συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης αναλαμβάνετε να διδάξετε την πρώτη διδακτική ενότητα με τίτλο: «Αρχές μάθησης ενηλίκων- Χαρακτηριστικά ενήλικων εκπαιδευόμενων». Η διάρκεια της ενότητας είναι δέκα διδακτικές ώρες.
α) Προσδιορίστε τον σκοπό και τους στόχους της ενότητας αυτής και περιγράψτε συνοπτικά τη δομή της ενότητας με τις εκπαιδευτικές υποενότητες τις οποίες θα περιλαμβάνει.
β) Περιγράψτε τις εκπαιδευτικές τεχνικές που θα χρησιμοποιήσετε σε κάθε υποενότητα για την επίτευξη των στόχων της διδασκαλίας σας, αιτιολογώντας κατάλληλα τις επιλογές σας. (Έκταση απάντησης έως 3 σελίδες).
Πρόγραμμα «Κοινωνικής Ένταξης και Αντιμετώπισης του Αποκλεισμού»
Τίτλος: "Ενσωμάτωση και Αντιμετώπιση Κοινωνικού Αποκλεισμού"
Ομάδα-στόχος: Μακροχρόνια άνεργοι, μετανάστες και άτομα με αναπηρίες
Διάρκεια: 120 ώρες
Βασικές θεματικές ενότητες:
- Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων: Εκμάθηση δεξιοτήτων διαπροσωπικής επικοινωνίας, διαχείρισης συγκρούσεων και ανάπτυξης συνεργασίας.
- Επαγγελματική κατάρτιση και δεξιότητες: Επαγγελματική συμβουλευτική, τεχνικές αναζήτησης εργασίας, γραφή βιογραφικού σημειώματος και συνεντεύξεις.
- Διαχείριση άγχους και ενίσχυση αυτοπεποίθησης: Τεχνικές διαχείρισης άγχους, ανάπτυξη αυτοεκτίμησης και ψυχολογική υποστήριξη.
- Νομικά δικαιώματα και πρόσβαση σε υπηρεσίες: Ενημέρωση για τα εργασιακά δικαιώματα, πρόσβαση σε κοινωνικές υπηρεσίες και νομική υποστήριξη.
Φορέας Υλοποίησης: Ι.Δ.ΕΚ.Ε. σε συνεργασία με τοπικούς φορείς κοινωνικής μέριμνας
α) Λόγοι Ένταξης στη Στρατηγική: Το πρόγραμμα εντάσσεται στη στρατηγική της «κοινωνικής ένταξης και της αντιμετώπισης του αποκλεισμού» διότι στοχεύει στην ενίσχυση των κοινωνικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων των ευπαθών ομάδων, παρέχοντάς τους τα εργαλεία και την υποστήριξη που χρειάζονται για να ενσωματωθούν στην κοινωνία και την αγορά εργασίας. Η ενσωμάτωση αυτών των ατόμων στην κοινωνία προάγει την κοινωνική συνοχή και μειώνει τις ανισότητες, ενώ η επαγγελματική κατάρτιση ενισχύει τις προοπτικές τους για εύρεση εργασίας.
β) Διαδικασία Αξιολόγησης:
Τύπος: Διαμορφωτική και απολογιστική αξιολόγηση
Μοντέλο: Kirkpatrick's Four-Level Training Evaluation Model
Κατηγορία: Ποιοτική και ποσοτική αξιολόγηση
Αιτιολόγηση: Η διαμορφωτική αξιολόγηση πραγματοποιείται καθ' όλη τη διάρκεια του προγράμματος για να παρέχει συνεχή ανατροφοδότηση και να εντοπίζει άμεσα τις ανάγκες και τα προβλήματα των συμμετεχόντων. Η απολογιστική αξιολόγηση πραγματοποιείται στο τέλος του προγράμματος για να μετρηθεί η συνολική αποτελεσματικότητα. Το μοντέλο του Kirkpatrick αξιολογεί τέσσερα επίπεδα: αντίδραση (πώς οι συμμετέχοντες αντιδρούν στο πρόγραμμα), μάθηση (τι έμαθαν), συμπεριφορά (πώς άλλαξε η συμπεριφορά τους) και αποτελέσματα (ποιες είναι οι επιδράσεις του προγράμματος). Η ποιοτική αξιολόγηση, μέσω συνεντεύξεων και ομάδων εστίασης, παρέχει βαθύτερη κατανόηση των εμπειριών των συμμετεχόντων, ενώ η ποσοτική αξιολόγηση, μέσω ερωτηματολογίων και τεστ, παρέχει αντικειμενικά δεδομένα για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος.
ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
Θεματική Ενότητα «Αρχές μάθησης ενηλίκων - Χαρακτηριστικά ενήλικων εκπαιδευόμενων»
α) Σκοπός και Στόχοι:
Σκοπός: Ο σκοπός της ενότητας είναι να εξοπλίσει τους εκπαιδευτές ενηλίκων με τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις ώστε να κατανοούν και να εφαρμόζουν τις βασικές αρχές της μάθησης ενηλίκων και να αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά των ενήλικων εκπαιδευόμενων.
Γνωστικοί Στόχοι:
- Μετά την ολοκλήρωση της ενότητας, οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να αναγνωρίζουν τις βασικές θεωρίες και αρχές της μάθησης ενηλίκων, όπως η θεωρία του Andragogy του Knowles.
- Θα πρέπει να κατανοούν τα χαρακτηριστικά των ενήλικων εκπαιδευόμενων και πώς αυτά επηρεάζουν τη μάθηση.
Στόχοι Δεξιοτήτων:
- Οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να είναι σε θέση να εφαρμόζουν τις αρχές μάθησης ενηλίκων σε πρακτικές διδασκαλίας.
- Θα πρέπει να μπορούν να αναλύουν τις ανάγκες και τα κίνητρα των ενήλικων εκπαιδευόμενων και να προσαρμόζουν τις διδακτικές τους μεθόδους ανάλογα.
Στόχοι Στάσεων:
- Οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στη διά βίου μάθηση και να προάγουν την αξία της για τους εκπαιδευόμενους τους.
- Θα πρέπει να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη στην ικανότητά τους να διδάσκουν ενήλικες και να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις που προκύπτουν.
β) Δομή της Ενότητας:
Εισαγωγή στις Αρχές Μάθησης Ενηλίκων - 2 ώρες
- Περιεχόμενο: Ιστορική αναδρομή και βασικές αρχές της μάθησης ενηλίκων, θεωρία του Andragogy του Knowles.
- Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Διάλεξη με διαφάνειες, συζήτηση.
Θεωρίες Μάθησης Ενηλίκων - 3 ώρες
- Περιεχόμενο: Ανάλυση των θεωριών μάθησης ενηλίκων, όπως του Mezirow (Μετασχηματίζουσα Μάθηση), του Kolb (Εμπειρική Μάθηση).
- Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Διάλεξη, συζήτηση, ανάλυση περιπτώσεων.
Χαρακτηριστικά Ενήλικων Εκπαιδευόμενων - 3 ώρες
- Περιεχόμενο: Αναγνώριση και κατανόηση των βιολογικών, ψυχολογικών και κοινωνικών χαρακτηριστικών των ενηλίκων εκπαιδευόμενων.
- Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Ομαδική εργασία, ανάλυση περιπτώσεων, συζήτηση.
Εφαρμογή Αρχών στη Διδασκαλία - 2 ώρες
- Περιεχόμενο: Πρακτικές εφαρμογές των αρχών μάθησης ενηλίκων στη διδασκαλία, μελέτες περιπτώσεων, παραδείγματα.
- Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Παιχνίδια ρόλων, εργαστήρια, ανατροφοδότηση.
γ) Εκπαιδευτικές Τεχνικές και Μέσα:
Διαλέξεις και Συζητήσεις:
- Διαλέξεις: Χρήση διαλέξεων για την εισαγωγή βασικών εννοιών και θεωριών. Οι διαλέξεις υποστηρίζονται από παρουσιάσεις PowerPoint για την οπτικοποίηση των εννοιών.
- Συζητήσεις: Προωθούν την ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών μεταξύ των συμμετεχόντων, ενισχύοντας την κατανόηση και την αναστοχαστική μάθηση.
Ομαδικές Εργασίες:
- Ανάλυση Περιπτώσεων: Χρήση μελετών περιπτώσεων για την πρακτική εφαρμογή των θεωριών και των αρχών μάθησης ενηλίκων. Οι εκπαιδευόμενοι αναλύουν πραγματικές καταστάσεις και προτείνουν λύσεις.
- Εργαστήρια: Διεξαγωγή εργαστηρίων για την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Οι συμμετέχοντες εργάζονται σε ομάδες για να δημιουργήσουν σχέδια διδασκαλίας που εφαρμόζουν τις αρχές της μάθησης ενηλίκων.
Παιχνίδια Ρόλων:
- Πρακτική Εφαρμογή: Μέσω παιχνιδιών ρόλων, οι εκπαιδευόμενοι αναλαμβάνουν ρόλους εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων, εφαρμόζοντας τις αρχές μάθησης ενηλίκων σε προσομοιωμένα περιβάλλοντα διδασκαλίας.
- Ανατροφοδότηση: Οι συμμετέχοντες λαμβάνουν ανατροφοδότηση από τους συναδέλφους τους και τον εκπαιδευτή για να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους.
Πολυμέσα:
- Προβολή Βίντεο: Χρήση βίντεο που παρουσιάζουν πραγματικές καταστάσεις διδασκαλίας και εφαρμογής των αρχών μάθησης ενηλίκων. Τα βίντεο ενισχύουν την κατανόηση μέσω παραδείγματος.
- Διαδραστικές Παρουσιάσεις: Χρήση διαδραστικών εργαλείων, όπως ηλεκτρονικοί πίνακες και λογισμικά παρουσίασης, για την ενίσχυση της συμμετοχής και της κατανόησης των εκπαιδευόμενων.
Αιτιολόγηση Επιλογών: Η χρήση διαλέξεων και συζητήσεων βοηθά στην κατανόηση των θεωρητικών εννοιών και στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Οι ομαδικές εργασίες και τα εργαστήρια επιτρέπουν την πρακτική εφαρμογή των γνώσεων, ενισχύοντας τις δεξιότητες των εκπαιδευόμενων. Τα παιχνίδια ρόλων προάγουν την εμπειρική μάθηση και την ανάπτυξη των διδακτικών ικανοτήτων σε ρεαλιστικές συνθήκες. Τα πολυμέσα, όπως τα βίντεο και οι διαδραστικές παρουσιάσεις, κάνουν τη μάθηση πιο ελκυστική και αποτελεσματική, διευκολύνοντας την κατανόηση σύνθετων εννοιών.