Θέματα Εξετάσεων: Ακαδημαϊκό Έτος 2017-2018 (ενδεικτικές λύσεις)

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
ΕΚΠ 64: «ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ»
ΘΕΜΑ ΤΕΛΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
(ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ)

Ακαδημαϊκό Έτος 2017-2018

ΘΕΜΑ ΠΡΩΤΟ

Ένας Δήμος της περιοχής σας, σας αναθέτει το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός  σεμιναρίου για γονείς, με θέμα: «Αποτελεσματική επικοινωνία στην οικογένεια». Αξιοποιώντας κριτικά όσα έχετε μελετήσει ως τώρα στο πλαίσιο της Θ.Ε., σχεδιάστε ένα σύντομο  σεμινάριο εκπαίδευσης γονέων διάρκειας  δέκα (10) ωρών απαντώντας στα παρακάτω ερωτήματα:

1. Περιγράψτε τα βασικά χαρακτηριστικά του σεμιναρίου:  σκοπό, εκπαιδευτικούς στόχους (σε επίπεδο γνώσεων, ικανοτήτων, στάσεων- συμπεριφορών), τόπο και χρόνο  υλοποίησής του.

2. Προσδιορίστε τη στρατηγική εκπαίδευσης ενηλίκων στην οποία εντάσσεται το σεμινάριο αυτό, αιτιολογώντας την επιλογή σας.

3. Περιγράψτε τον αναλυτικό σχεδιασμό του σεμιναρίου: τις διδακτικές ενότητες που θα περιλαμβάνει, τις εκπαιδευτικές τεχνικές, τα μέσα/υλικά που θα χρησιμοποιήσετε καθώς και τη διάρκεια κάθε ενότητας, συμπληρώνοντας τον παρακάτω πίνακα.  Στη συνέχεια αιτιολογήστε σύντομα τις επιλογές σας.

 

Διδακτικές ενότητες

Τεχνικές εκπαίδευσης

Μέσα/ υλικά

Διδακτικές ώρες

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

 

ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ

Ένας φορέας εκπαίδευσης ενηλίκων σάς αναθέτει την αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, διάρκειας 100 διδακτικών ωρών, με τίτλο: «Επιμόρφωση στελεχών Κέντρων Δια Βίου Μάθησης».

Να απαντήσετε στα παρακάτω ζητήματα:

1. Να επιλέξετε την κατηγορία, τον τύπο και το μοντέλο αξιολόγησης του προγράμματος. 

2. Να αναφέρετε τρία γενικά κριτήρια ποιότητας που θεωρείτε πιο σημαντικά για την αξιολόγηση του προγράμματος. 

3. Να επιλέξετε για το συγκεκριμένο πρόγραμμα ένα αντικείμενο αξιολόγησης, να ορίσετε δύο άξονες αξιολόγησης για αυτό το αντικείμενο και να αναφέρετε την/τις ερευνητική/-ες τεχνική/-ες που θα αξιοποιήσετε για την  αξιολόγηση αυτών των αξόνων.

(Απαραίτητη είναι η αιτιολόγηση των επιλογών σας) 


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΟΜΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ ΠΡΩΤΟ

Θέμα 1ο

Ένας Δήμος της περιοχής σας σας αναθέτει το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός σεμιναρίου για γονείς με θέμα: «Αποτελεσματική επικοινωνία στην οικογένεια». Αξιοποιώντας κριτικά όσα έχετε μελετήσει ως τώρα στο πλαίσιο της Θ.Ε., σχεδιάστε ένα σύντομο σεμινάριο εκπαίδευσης γονέων διάρκειας δέκα (10) ωρών απαντώντας στα παρακάτω ερωτήματα:

1. Περιγράψτε τα βασικά χαρακτηριστικά του σεμιναρίου: σκοπό, εκπαιδευτικούς στόχους (σε επίπεδο γνώσεων, ικανοτήτων, στάσεων-συμπεριφορών), τόπο και χρόνο υλοποίησής του.

Σκοπός: Ο σκοπός του σεμιναρίου είναι να εφοδιάσει τους γονείς με τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις για την αποτελεσματική επικοινωνία εντός της οικογένειας, ενισχύοντας έτσι τις σχέσεις και την αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της οικογένειας.

Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Γνωστικοί Στόχοι:

  • Μετά την ολοκλήρωση του σεμιναρίου, οι γονείς θα πρέπει να αναγνωρίζουν τις βασικές αρχές της επικοινωνίας.
  • Θα κατανοούν τα εμπόδια στην επικοινωνία και πώς να τα ξεπερνούν.

Στόχοι Δεξιοτήτων:

  • Οι γονείς θα πρέπει να είναι σε θέση να εφαρμόζουν τεχνικές ενεργητικής ακρόασης.
  • Θα πρέπει να μπορούν να διαχειρίζονται συγκρούσεις και να επιλύουν προβλήματα με αποτελεσματικό τρόπο.

Στόχοι Στάσεων:

  • Οι γονείς θα αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στη σημασία της επικοινωνίας στην οικογένεια.
  • Θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη στην ικανότητά τους να βελτιώσουν τις σχέσεις εντός της οικογένειας.

Τόπος και Χρόνος Υλοποίησης: Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί σε αίθουσα του δημοτικού κέντρου εκπαίδευσης, κατά τη διάρκεια δύο Σαββατοκύριακων (5 ώρες κάθε Σάββατο).

2. Προσδιορίστε τη στρατηγική εκπαίδευσης ενηλίκων στην οποία εντάσσεται το σεμινάριο αυτό αιτιολογώντας την επιλογή σας.

Το σεμινάριο εντάσσεται στη στρατηγική της «διαμορφωτικής εκπαίδευσης», η οποία στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και την προώθηση της διά βίου μάθησης. Η επιλογή αυτής της στρατηγικής αιτιολογείται από την ανάγκη να προσφέρουμε στους γονείς πρακτικές και άμεσα εφαρμόσιμες γνώσεις και δεξιότητες που μπορούν να βελτιώσουν την καθημερινή τους ζωή και τις οικογενειακές τους σχέσεις. Η διαμορφωτική εκπαίδευση προωθεί την ενεργή συμμετοχή και την ανατροφοδότηση, κάτι που είναι κρίσιμο για την αποτελεσματική μάθηση των ενηλίκων.

3. Περιγράψτε τον αναλυτικό σχεδιασμό του σεμιναρίου: τις διδακτικές ενότητες που θα περιλαμβάνει, τις εκπαιδευτικές τεχνικές, τα μέσα/υλικά που θα χρησιμοποιήσετε καθώς και τη διάρκεια κάθε ενότητας συμπληρώνοντας τον παρακάτω πίνακα. Απαραίτητη είναι η αιτιολόγηση των επιλογών σας.

Διδακτικές ΕνότητεςΤεχνικές ΕκπαίδευσηςΜέσα/ΥλικάΔιδακτικές Ώρες
1. Εισαγωγή στην ΕπικοινωνίαΔιάλεξη, ΣυζήτησηPowerPoint, Σημειώσεις1 ώρα
2. Εμπόδια στην ΕπικοινωνίαΟμαδική Συζήτηση, Καταιγισμός ΙδεώνFlipchart, Μαρκάδοι, Post-it2 ώρες
3. Ενεργητική ΑκρόασηΠαιχνίδια ΡόλωνΠροσομοιώσεις, Καθρέφτες2 ώρες
4. Διαχείριση ΣυγκρούσεωνΜελέτες Περιπτώσεων, ΣυζήτησηΚάρτες Συμβάντων, Βίντεο3 ώρες
5. Εφαρμογή και ΑνατροφοδότησηΠρακτική Εφαρμογή, ΑναστοχασμόςΕρωτηματολόγια, Αξιολογήσεις2 ώρες

Αιτιολόγηση των Επιλογών:

  • Διάλεξη και Συζήτηση: Παρέχουν τις βασικές γνώσεις και δημιουργούν το θεωρητικό πλαίσιο.
  • Ομαδική Συζήτηση και Καταιγισμός Ιδεών: Προάγουν τη συμμετοχή και την ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των γονέων.
  • Παιχνίδια Ρόλων: Επιτρέπουν την πρακτική εφαρμογή των δεξιοτήτων σε ασφαλές περιβάλλον.
  • Μελέτες Περιπτώσεων και Συζήτηση: Ενισχύουν την κατανόηση των θεωριών μέσω της ανάλυσης πραγματικών περιστατικών.
  • Πρακτική Εφαρμογή και Αναστοχασμός: Δίνουν τη δυνατότητα στους γονείς να εξασκηθούν και να λάβουν ανατροφοδότηση για τη βελτίωση των δεξιοτήτων τους.


ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ

Ένας φορέας εκπαίδευσης ενηλίκων σας αναθέτει την αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος διάρκειας 100 διδακτικών ωρών με τίτλο: «Επιμόρφωση στελεχών Κέντρων Δια Βίου Μάθησης».

Να επιλέξετε την κατηγορία, τον τύπο και το μοντέλο αξιολόγησης του προγράμματος.

Κατηγορία Αξιολόγησης: Εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση

Τύπος Αξιολόγησης: Διαμορφωτική και απολογιστική αξιολόγηση

Μοντέλο Αξιολόγησης: CIPP Model (Context, Input, Process, Product)

Αιτιολόγηση: Η εσωτερική αξιολόγηση επιτρέπει τη συνεχή ανατροφοδότηση από τους συμμετέχοντες και τους εκπαιδευτές κατά τη διάρκεια του προγράμματος, ενώ η εξωτερική αξιολόγηση παρέχει μια αντικειμενική εκτίμηση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας του προγράμματος από ανεξάρτητους αξιολογητές. Η διαμορφωτική αξιολόγηση βοηθά στον εντοπισμό και τη διόρθωση προβλημάτων καθώς το πρόγραμμα εξελίσσεται, ενώ η απολογιστική αξιολογεί τη συνολική αποτελεσματικότητα του προγράμματος στο τέλος του. Το CIPP Model επιλέγεται γιατί παρέχει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, αξιολογώντας το πλαίσιο, την εισροή, τη διαδικασία και το αποτέλεσμα του προγράμματος.

Να αναφέρετε τρία γενικά κριτήρια ποιότητας που θεωρείτε πιο σημαντικά για την αξιολόγηση του προγράμματος.

  1. Συνάφεια του Περιεχομένου: Το περιεχόμενο του προγράμματος πρέπει να είναι σχετικό και επικαιροποιημένο, ανταποκρινόμενο στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων.
  2. Αποτελεσματικότητα της Διδασκαλίας: Η διδασκαλία πρέπει να είναι αποτελεσματική, με τους εκπαιδευτές να χρησιμοποιούν κατάλληλες και ποικίλες διδακτικές μεθόδους που προάγουν την ενεργή συμμετοχή και τη μάθηση των εκπαιδευομένων.
  3. Ικανοποίηση των Συμμετεχόντων: Η ικανοποίηση των συμμετεχόντων από το πρόγραμμα πρέπει να είναι υψηλή, με τους συμμετέχοντες να αισθάνονται ότι έχουν επωφεληθεί και έχουν αναπτύξει νέες δεξιότητες και γνώσεις.

Να επιλέξετε για το συγκεκριμένο πρόγραμμα ένα αντικείμενο αξιολόγησης, να ορίσετε δύο άξονες αξιολόγησης για αυτό το αντικείμενο και να αναφέρετε την/τις ερευνητική/-ες τεχνική/-ες που θα αξιοποιήσετε για την αξιολόγηση αυτών των αξόνων.

Αντικείμενο Αξιολόγησης: Επιδράσεις του προγράμματος στους συμμετέχοντες

Άξονες Αξιολόγησης:

  1. Αύξηση γνώσεων και δεξιοτήτων:
    • Ερευνητική Τεχνική: Τεστ αξιολόγησης πριν και μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος για να μετρηθεί η πρόοδος των συμμετεχόντων.
  2. Εφαρμογή των γνώσεων και δεξιοτήτων στην εργασία:
    • Ερευνητική Τεχνική: Συνεντεύξεις και ερωτηματολόγια με τους συμμετέχοντες και τους εργοδότες τους μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος για να αξιολογηθεί πώς οι νέες γνώσεις και δεξιότητες εφαρμόζονται στην εργασία τους.

Αιτιολόγηση: Η αύξηση των γνώσεων και δεξιοτήτων αποτελεί βασικό στόχο κάθε εκπαιδευτικού προγράμματος, ενώ η εφαρμογή αυτών των γνώσεων στην εργασία δείχνει την πρακτική αξία του προγράμματος. Οι τεχνικές αυτές επιτρέπουν μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση των επιδράσεων του προγράμματος στους συμμετέχοντες, παρέχοντας τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά δεδομένα για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος.