Θέματα Εξετάσεων: Ακαδημαϊκό Έτος 2016-2017Α (ενδεικτικές λύσεις)
Ακαδημαϊκό Έτος 2016-2017 Α
ΘΕΜΑ ΠΡΩΤΟ
Περιγράψτε ένα πρόγραμμα της επιλογής σας το οποίο εντάσσεται στη στρατηγική της «επιστημονικής εξειδίκευσης», δίνοντας στοιχεία σχετικά με: α) τον τίτλο του, β) την ομάδα στόχο στην οποία απευθύνεται, γ) τη χρονική του διάρκεια, δ) τις βασικές διδακτικές του ενότητες, ε) το φορέα υλοποίησης και χρηματοδότησής του.
Στη συνέχεια:
1 Αναφερθείτε στους λόγους σύμφωνα με τους οποίους το πρόγραμμα εντάσσεται στη συγκεκριμένη στρατηγική, τεκμηριώνοντας κατάλληλα τις απόψεις σας
2 Επιλέξτε μία από τις διδακτικές ενότητες του συγκεκριμένου προγράμματος και αναφέρετε τους εκπαιδευτικούς της στόχους, καθώς και τις εκπαιδευτικές τεχνικές που θα επιλέξετε να χρησιμοποιήσετε για να επιτύχετε τους στόχους της. Αιτιολογήστε τις απαντήσεις σας (5 Μονάδες)
ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
Ένα Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) σας αναθέτει την αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, διάρκειας 100 διδακτικών ωρών, με τίτλο: «Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε ομάδα προσφύγων, που διαμένουν σε δομή υποδοχής».
Να απαντήσετε στα παρακάτω:
1. Να διατυπώσετε τον σκοπό και τους επιμέρους στόχους της αξιολόγησης του συγκεκριμένου προγράμματος.
2. Να επιλέξετε την κατηγορία, τον τύπο και το μοντέλο αξιολόγησης του προγράμματος. Αιτιολογήστε κατάλληλα τις επιλογές σας.
3 Να προσδιορίσετε δύο άξονες και τρία κριτήρια σε κάθε άξονα, με βάση τα οποία θα αξιολογήσετε τον επιστημονικό υπεύθυνο του προγράμματος, καθώς και τους εκπαιδευτές ενηλίκων σε αυτό. Αιτιολογήστε κατάλληλα τις επιλογές σας. (5 Μονάδες)
(Έκταση απάντησης μέχρι 2,5 σελίδες)
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο Πλαίσιο της Επιστημονικής Εξειδίκευσης
Τίτλος Προγράμματος: "Εξειδικευμένη Κατάρτιση στις Ψηφιακές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Πληροφορικής"
Ομάδα Στόχος: Το πρόγραμμα απευθύνεται σε επαγγελματίες πληροφορικής, προγραμματιστές, αναλυτές συστημάτων, διαχειριστές δικτύων και άλλους τεχνικούς επαγγελματίες που επιθυμούν να εξειδικεύσουν τις γνώσεις τους σε προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες.
Χρονική Διάρκεια: Το πρόγραμμα θα έχει συνολική διάρκεια 6 μηνών, με εβδομαδιαία μαθήματα διάρκειας 3 ωρών. Επιπλέον, θα περιλαμβάνει 3 εντατικά εργαστήρια διάρκειας 8 ωρών το καθένα.
Βασικές Διδακτικές Ενότητες:
Εισαγωγή στις Ψηφιακές Τεχνολογίες:
- Ιστορική αναδρομή και εξελίξεις στις ψηφιακές τεχνολογίες.
- Βασικές έννοιες και αρχές της πληροφορικής.
Προχωρημένες Τεχνικές Προγραμματισμού:
- Αντικειμενοστραφής προγραμματισμός.
- Προγραμματισμός εφαρμογών σε σύγχρονες γλώσσες (π.χ. Python, Java).
- Προγραμματισμός για κινητές συσκευές.
Διαχείριση Δεδομένων και Βάσεις Δεδομένων:
- SQL και NoSQL βάσεις δεδομένων.
- Εξόρυξη δεδομένων και ανάλυση μεγάλων δεδομένων.
- Διαχείριση δεδομένων και ασφάλεια.
Δίκτυα και Ασφάλεια Πληροφοριών:
- Δικτύωση και διαχείριση δικτύων.
- Ασφάλεια πληροφοριών και προστασία δεδομένων.
- Κυβερνοασφάλεια και διαχείριση κινδύνων.
Ειδικές Εφαρμογές και Τεχνολογίες:
- Τεχνητή νοημοσύνη και μηχανική μάθηση.
- Τεχνολογίες blockchain.
- Εφαρμογές στο cloud computing.
Φορέας Υλοποίησης και Χρηματοδότησης: Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Πληροφορικής, σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρείες τεχνολογίας. Η χρηματοδότηση θα προέλθει από ευρωπαϊκά προγράμματα και ιδιωτικές χορηγίες από εταιρείες τεχνολογίας.
1. Ενταξη του Προγράμματος στη Στρατηγική της Επιστημονικής Εξειδίκευσης
Η στρατηγική της «επιστημονικής εξειδίκευσης» αποσκοπεί στην ανάπτυξη εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων σε συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία, ώστε οι συμμετέχοντες να μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και να συμβάλλουν στην καινοτομία και την ανάπτυξη.
Το πρόγραμμα "Εξειδικευμένη Κατάρτιση στις Ψηφιακές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Πληροφορικής" εντάσσεται στη στρατηγική αυτή για τους εξής λόγους:
- Ανάπτυξη Εξειδικευμένων Δεξιοτήτων: Το πρόγραμμα προσφέρει προχωρημένες γνώσεις και δεξιότητες στις ψηφιακές τεχνολογίες, που είναι απαραίτητες για την επαγγελματική εξέλιξη των συμμετεχόντων σε έναν τομέα με ραγδαίες εξελίξεις.
- Ανταπόκριση στις Ανάγκες της Αγοράς: Το περιεχόμενο του προγράμματος έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς εργασίας στην πληροφορική, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα των εκπαιδευομένων.
- Συνεργασία με τη Βιομηχανία: Η συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών τεχνολογίας εξασφαλίζει την εφαρμοσιμότητα των διδασκόμενων γνώσεων και δεξιοτήτων στην πράξη, ενισχύοντας τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την επαγγελματική πραγματικότητα.
- Υποστήριξη της Καινοτομίας: Με την έμφαση σε νέες τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το blockchain, το πρόγραμμα ενθαρρύνει την καινοτομία και την προώθηση νέων λύσεων στα τεχνολογικά προβλήματα.
2. Επιλογή Διδακτικής Ενότητας και Εκπαιδευτικοί Στόχοι
Διδακτική Ενότητα: "Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση"
Εκπαιδευτικοί Στόχοι:
Σε Επίπεδο Γνώσεων:
- Να αναγνωρίζουν τις βασικές αρχές και τεχνικές της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης.
- Να περιγράφουν τα κύρια μοντέλα και αλγορίθμους που χρησιμοποιούνται στην τεχνητή νοημοσύνη.
Σε Επίπεδο Δεξιοτήτων:
- Να είναι σε θέση να εφαρμόζουν αλγορίθμους μηχανικής μάθησης σε πραγματικά δεδομένα.
- Να αναπτύσσουν και να δοκιμάζουν εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης χρησιμοποιώντας γλώσσες προγραμματισμού όπως η Python.
Σε Επίπεδο Στάσεων:
- Να εκτιμήσουν τη σημασία της τεχνητής νοημοσύνης για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων.
- Να ευαισθητοποιηθούν ως προς τα ηθικά ζητήματα και τις προκλήσεις που προκύπτουν από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.
Εκπαιδευτικές Τεχνικές:
Διαλέξεις και Παρουσιάσεις:
- Παροχή θεωρητικών γνώσεων μέσω διαλέξεων, υποστηριζόμενες από οπτικοακουστικό υλικό.
- Χρήση παρουσιάσεων για την επεξήγηση πολύπλοκων εννοιών και αλγορίθμων.
Εργαστηριακές Ασκήσεις:
- Πρακτική εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων σε εργαστήρια με χρήση υπολογιστών.
- Εκτέλεση προγραμματιστικών εργασιών και ανάπτυξη εφαρμογών σε Python.
Μελέτες Περίπτωσης:
- Ανάλυση πραγματικών περιπτώσεων χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης.
- Συζήτηση και κριτική αξιολόγηση επιτυχημένων και αποτυχημένων έργων τεχνητής νοημοσύνης.
Ομαδικές Εργασίες και Συνεργασία:
- Ανάθεση ομαδικών έργων για την ανάπτυξη και παρουσίαση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης.
- Ενθάρρυνση της συνεργασίας και της ομαδικής επίλυσης προβλημάτων.
Αιτιολόγηση Εκπαιδευτικών Τεχνικών
Οι διαλέξεις και παρουσιάσεις παρέχουν τη θεωρητική βάση που είναι απαραίτητη για την κατανόηση των πολύπλοκων εννοιών της τεχνητής νοημοσύνης. Οι εργαστηριακές ασκήσεις δίνουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους στην πράξη, ενώ οι μελέτες περίπτωσης προσφέρουν παραδείγματα πραγματικών εφαρμογών, ενισχύοντας την κατανόηση και την κριτική σκέψη. Τέλος, οι ομαδικές εργασίες προάγουν τη συνεργασία και την ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και διαχείρισης έργων.
Με αυτόν τον τρόπο, οι εκπαιδευόμενοι θα αποκτήσουν τόσο θεωρητική όσο και πρακτική γνώση, θα εξοικειωθούν με την εφαρμογή των γνώσεων σε πραγματικές συνθήκες και θα ενισχύσουν τις επαγγελματικές τους ικανότητες και στάσεις απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη και τη μηχανική μάθηση.
ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Προγράμματος: «Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε ομάδα προσφύγων, που διαμένουν σε δομή υποδοχής»
1. Σκοπός και Επιμέρους Στόχοι της Αξιολόγησης
Σκοπός της Αξιολόγησης: Ο βασικός σκοπός της αξιολόγησης είναι να εξεταστεί η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού προγράμματος στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε ομάδα προσφύγων, και να προταθούν βελτιώσεις που θα ενισχύσουν την ποιότητα και την απόδοσή του. Η αξιολόγηση θα παρέχει ανατροφοδότηση σχετικά με την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων, την ικανοποίηση των συμμετεχόντων, και την εφαρμογή των εκπαιδευτικών μεθόδων.
Επιμέρους Στόχοι της Αξιολόγησης:
Αξιολόγηση της Ποιότητας της Διδασκαλίας:
- Να εκτιμηθεί η αποτελεσματικότητα των διδακτικών μεθόδων και τεχνικών που χρησιμοποιούνται στο πρόγραμμα.
- Να αξιολογηθεί η επάρκεια των εκπαιδευτών σε θέματα διδακτικής μεθοδολογίας και διαχείρισης της τάξης.
Αξιολόγηση της Απόδοσης των Εκπαιδευομένων:
- Να μετρηθεί η πρόοδος των εκπαιδευομένων στη χρήση της ελληνικής γλώσσας.
- Να αξιολογηθεί η επίτευξη των γνωστικών, δεξιοτήτων και στάσεων στόχων που είχαν τεθεί αρχικά.
Αξιολόγηση της Δομής και Οργάνωσης του Προγράμματος:
- Να εξεταστεί η δομή του προγράμματος και η καταλληλότητα της χρονικής κατανομής των ωρών διδασκαλίας.
- Να αξιολογηθεί η διοικητική υποστήριξη και οι πόροι που διατέθηκαν για το πρόγραμμα.
Αξιολόγηση της Ικανοποίησης των Συμμετεχόντων:
- Να εκτιμηθεί η ικανοποίηση των προσφύγων από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.
- Να αξιολογηθεί η αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων και η γενική ατμόσφαιρα της μάθησης.
2. Κατηγορία, Τύπος και Μοντέλο Αξιολόγησης
Κατηγορία Αξιολόγησης: Θα χρησιμοποιηθεί μια συνδυαστική προσέγγιση που περιλαμβάνει εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση. Η εσωτερική αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί από τα μέλη της ομάδας του ΚΕΚ, ενώ η εξωτερική αξιολόγηση θα ανατεθεί σε έναν ανεξάρτητο αξιολογητή για να διασφαλιστεί η αντικειμενικότητα.
Τύπος Αξιολόγησης: Θα χρησιμοποιηθούν δύο τύποι αξιολόγησης:
- Διαμορφωτική Αξιολόγηση (Formative Evaluation): Κατά τη διάρκεια του προγράμματος για την παροχή συνεχούς ανατροφοδότησης και την πραγματοποίηση άμεσων βελτιώσεων.
- Απολογιστική Αξιολόγηση (Summative Evaluation): Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος για την τελική εκτίμηση της αποτελεσματικότητας και των αποτελεσμάτων.
Μοντέλο Αξιολόγησης: Το μοντέλο που θα χρησιμοποιηθεί είναι το Μοντέλο των 4 Επιπέδων του Kirkpatrick. Το μοντέλο αυτό είναι κατάλληλο διότι καλύπτει τέσσερις σημαντικές διαστάσεις της αξιολόγησης:
- Αντίδραση (Reaction): Αξιολογεί την ικανοποίηση των εκπαιδευομένων.
- Μάθηση (Learning): Αξιολογεί την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων.
- Συμπεριφορά (Behavior): Αξιολογεί την εφαρμογή των γνώσεων και δεξιοτήτων στην πράξη.
- Αποτελέσματα (Results): Αξιολογεί τις επιπτώσεις της εκπαίδευσης σε ευρύτερο επίπεδο, όπως η βελτίωση της ποιότητας ζωής των προσφύγων και η ένταξή τους στην κοινωνία.
3. Άξονες και Κριτήρια Αξιολόγησης
Άξονας 1: Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος
Ηγεσία και Διοίκηση:
- Οργανωτικές Ικανότητες: Η ικανότητα του επιστημονικού υπεύθυνου να οργανώνει και να διαχειρίζεται το πρόγραμμα αποτελεσματικά.
- Επικοινωνία και Συνεργασία: Η αποτελεσματικότητα στην επικοινωνία με τους εκπαιδευτές και τους διοικητικούς υπαλλήλους και η προώθηση της συνεργασίας.
Ακαδημαϊκή και Επιστημονική Κατάρτιση:
- Εξειδικευμένη Γνώση: Η επιστημονική επάρκεια του υπεύθυνου στον τομέα της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας.
- Καινοτομία και Έρευνα: Η ικανότητα του υπεύθυνου να ενσωματώνει νέες ερευνητικές μεθόδους και να καινοτομεί στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Άξονας 2: Εκπαιδευτές Ενηλίκων
Διδακτική Ικανότητα:
- Προετοιμασία και Παράδοση Μαθημάτων: Η ικανότητα των εκπαιδευτών να προετοιμάζουν και να παραδίδουν μαθήματα με σαφήνεια και αποτελεσματικότητα.
- Εφαρμογή Διδακτικών Μεθόδων: Η χρήση ποικίλων διδακτικών μεθόδων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των εκπαιδευομένων.
Αλληλεπίδραση και Υποστήριξη:
- Διαχείριση Τάξης: Η ικανότητα των εκπαιδευτών να διαχειρίζονται την τάξη και να δημιουργούν ένα θετικό και υποστηρικτικό μαθησιακό περιβάλλον.
- Προσωπική Υποστήριξη: Η παροχή εξατομικευμένης υποστήριξης και καθοδήγησης στους εκπαιδευόμενους για να επιτευχθούν οι μαθησιακοί στόχοι.
Αιτιολόγηση Επιλογών
Κατηγορία Αξιολόγησης: Η συνδυαστική προσέγγιση εξασφαλίζει την αντικειμενικότητα και την εγκυρότητα της αξιολόγησης, καθώς λαμβάνει υπόψη τόσο την εσωτερική γνώση του προγράμματος όσο και την ανεξάρτητη εξωτερική άποψη.
Τύπος Αξιολόγησης: Η διαμορφωτική αξιολόγηση επιτρέπει την έγκαιρη αναγνώριση και αντιμετώπιση προβλημάτων κατά τη διάρκεια του προγράμματος, ενώ η απολογιστική αξιολόγηση παρέχει μια συνολική εικόνα της αποτελεσματικότητας του προγράμματος.
Μοντέλο Αξιολόγησης: Το μοντέλο των 4 επιπέδων του Kirkpatrick είναι ευρέως αποδεκτό και καλύπτει όλες τις βασικές διαστάσεις της εκπαιδευτικής αξιολόγησης, από την ικανοποίηση των συμμετεχόντων έως τις ευρύτερες επιπτώσεις του προγράμματος.
Άξονες και Κριτήρια: Οι άξονες και τα κριτήρια αξιολόγησης επιλέχθηκαν ώστε να καλύπτουν όλες τις κρίσιμες πτυχές της διοίκησης και της διδασκαλίας. Η έμφαση δίνεται τόσο στις οργανωτικές και επιστημονικές ικανότητες του επιστημονικού υπεύθυνου όσο και στις διδακτικές ικανότητες και την υποστηρικτική αλληλεπίδραση των εκπαιδευτών, διασφαλίζοντας την ολοκληρωμένη και ολιστική αξιολόγηση του προγράμματος.