Θέματα Εξετάσεων: Ακαδημαϊκό Έτος 2015-2016 (ενδεικτικές λύσεις)
Ακαδημαϊκό Έτος 2015-2016
ΘΕΜΑ ΠΡΩΤΟ
Αξιοποιώντας κριτικά όσα μέχρι τώρα έχετε μελετήσει στο πλαίσιο των σπουδών σας στη Θεματική Ενότητα «Εισαγωγή στην Εκπαίδευση Ενηλίκων» και αφού μελετήσετε το παρακάτω αυθεντικό κείμενο, να απαντήσετε στα ερωτήματα που ακολουθούν:
Ανακοίνωση του Προγράμματος: Συμβουλευτική Γονέων σε θέματα συνεργασίας τους με το σχολείο.
Ο Δήμος Z ...... σε συνεργασία με το ΚΑΝΕΠ -ΓΣΕΕ πρόκειται να λειτουργήσει Σχολή Γονέων στα σχολεία του Δήμου. Στο πλαίσιο αυτό πρόκειται να αναπτυχθούν εκπαιδευτικά προγράμματα σχετικά με τη Συμβουλευτική Γονέων σε θέματα συνεργασίας τους με το Σχολείο, διάρκειας 60 ωρών. Τα προγράμματα απευθύνονται σε γονείς μαθητών όλων των ηλικιών. Οι στόχοι του έργου είναι η συστηματική ενημέρωση και εκπαίδευση των γονέων σε θέματα που αφορούν στη βελτίωση της επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια, στη βελτίωση των γνώσεων των γονέων πάνω στις ανάγκες των παιδιών σε κάθε στάδιο ανάπτυξής τους, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση δύσκολων συμπεριφορών των παιδιών τους και στη σταδιακή τροποποίηση των όποιων δυσλειτουργικών συμπεριφορών στο πλαίσιο της οικογένειας.
1° Ερώτημα:
Ποια σημαντικά δεδομένα θεωρείτε ότι πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι φορείς (Δήμος, ΚΑΝΕΠ -ΓΣΕΕ), που θα σχεδιάσουν το παραπάνω πρόγραμμα; Να αιτιολογήσετε με πληρότητα την απάντησή σας (Έκταση απάντησης μέχρι 300 λέξεις περίπου 1/2 της σελίδας). [Μονάδες 2]
2° Ερώτημα:
Έστω, ότι σας αναθέτουν τη διερεύνηση των εκπαιδευτικών αναγκών της ομάδας στόχου του συγκεκριμένου προγράμματος. Να αναφέρετε: την κατηγορία ή τις κατηγορίες, στις οποίες εντάσσονται οι εκπαιδευτικές τους ανάγκες, καθώς και τη/τις μέθοδο/ους σύμφωνα με την οποία/ες θα τις διερευνούσατε. Να αιτιολογήσετε με πληρότητα την απάντησή σας (Έκταση απάντησης μέχρι 500 λέξεις, περίπου 1 σελίδα). [Μονάδες 2]
3° Ερώτημα:
Να διατυπώσετε τον εκπαιδευτικό σκοπό και τους επιμέρους στόχους του συγκεκριμένου προγράμματος ανά επίπεδο (γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις) {Έκταση απάντησης μέχρι 300 λέξεις, περίπου 1/2 της σελίδας }. [Μονάδα 1]
ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
Ας υποθέσουμε ότι ένα Κέντρο Δια Βίου Μάθησης ενός Δήμου της περιοχής σας απευθύνεται σε εσάς, προκειμένου να αξιολογήσετε το πρόγραμμα 100 ωρών που υλοποίησε κατά το προηγούμενο έτος με αντικείμενο την εκπαίδευση δεκαπέντε αυτοαπασχολούμενων στη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στη μικρή επιχείρηση. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και ο σκοπός του ήταν να συμβάλει στη βελτίωση των δεξιοτήτων χρήσης εφαρμογών πληροφορικής και επικοινωνιών των αυτοαπασχολουμένων στις μικρές επιχειρήσεις. Συζητώντας με τους υπεύθυνους του προγράμματος, θα πρέπει να συλλέξετε και να αναλύσετε όλα τα δεδομένα που αφορούν στο σχεδιασμό, στις διαδικασίες, στην υλοποίηση και στα αποτελέσματα του προγράμματος και να καταλήξετε σε ολοκληρωμένες προτάσεις σε σχέση με την αποτελεσματικότητα και τη συνολική απόδοση του προγράμματος.
1) Ποιόν τύπο αξιολόγησης θα προτείνατε σε αυτή την περίπτωση και ποια είναι τα βασικά σας επιχειρήματα προκειμένου να υποστηρίξετε την επιλογή σας;
2) Ποιο μοντέλο αξιολόγησης θα επιλέγατε για το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Να αιτιολογήσετε την άποψη σας;
3) Ποια είναι τα τρία κριτήρια ποιότητας που θεωρείτε πιο σημαντικά για την αξιολόγηση του συγκεκριμένου προγράμματος επιμόρφωσης των αυτοαπασχολουμένων στις μικρές επιχειρήσεις; Να αιτιολογήσετε την άποψη σας. [Μονάδες 5]
(Έκταση απάντησης μέχρι 2 σελίδες)
1ο Ερώτημα:
Ποια σημαντικά δεδομένα θεωρείτε ότι πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι φορείς (Δήμος, ΚΑΝΕΠ –ΓΣΕΕ), που θα σχεδιάσουν το παραπάνω πρόγραμμα; Να αιτιολογήσετε με πληρότητα την απάντησή σας.
Απάντηση:
Για τον σχεδιασμό του προγράμματος «Συμβουλευτική Γονέων σε θέματα συνεργασίας τους με το σχολείο», οι φορείς (Δήμος και ΚΑΝΕΠ –ΓΣΕΕ) πρέπει να λάβουν υπόψη τα εξής σημαντικά δεδομένα:
Προφίλ Ομάδας-Στόχου:
- Οι γονείς που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα πιθανόν να έχουν διαφορετικά επίπεδα εκπαίδευσης, εμπειριών και προσδοκιών.
- Επομένως, η προσέγγιση πρέπει να είναι ευέλικτη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες των γονέων, εξασφαλίζοντας ότι το περιεχόμενο θα είναι κατανοητό και σχετικό με την καθημερινή τους ζωή.
Αναπτυξιακά Στάδια των Παιδιών:
- Οι ανάγκες των παιδιών διαφέρουν ανάλογα με το αναπτυξιακό τους στάδιο (νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο).
- Το πρόγραμμα πρέπει να παρέχει εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες για κάθε στάδιο, βοηθώντας τους γονείς να κατανοήσουν και να ανταποκριθούν στις συγκεκριμένες ανάγκες και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους.
Πολιτισμικές και Κοινωνικές Διαφορές:
- Οι γονείς προέρχονται από διάφορα κοινωνικά και πολιτισμικά υπόβαθρα.
- Πρέπει να λαμβάνονται υπόψη αυτές οι διαφορές για να εξασφαλιστεί ότι το πρόγραμμα είναι περιεκτικό και προσβάσιμο σε όλους.
Διαθεσιμότητα και Πρόγραμμα:
- Η διαθεσιμότητα των γονέων μπορεί να ποικίλει, επομένως το πρόγραμμα πρέπει να είναι ευέλικτο ως προς τις ώρες και τις ημέρες διεξαγωγής.
- Πιθανόν να χρειαστεί να προσφερθούν εναλλακτικά ωράρια ή ακόμα και διαδικτυακές συνεδρίες.
Υποστήριξη και Πόροι:
- Πρέπει να διασφαλιστεί ότι υπάρχουν οι απαραίτητοι πόροι (εκπαιδευτικό υλικό, εξειδικευμένοι εκπαιδευτές) και υποστήριξη για την αποτελεσματική υλοποίηση του προγράμματος.
- Η πρόσβαση σε επιπρόσθετους πόρους, όπως ψυχολόγοι ή κοινωνικοί λειτουργοί, μπορεί να ενισχύσει την επιτυχία του προγράμματος.
Αιτιολόγηση: Η λήψη υπόψη αυτών των δεδομένων θα εξασφαλίσει ότι το πρόγραμμα είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες των γονέων, καθιστώντας το περιεχόμενο σχετικό και εφαρμόσιμο στην καθημερινή τους ζωή. Αυτό θα αυξήσει την αποτελεσματικότητα του προγράμματος και θα ενισχύσει την πιθανότητα επιτυχούς εφαρμογής των δεξιοτήτων και γνώσεων που θα αποκτηθούν.
2ο Ερώτημα:
Έστω, ότι σας αναθέτουν τη διερεύνηση των εκπαιδευτικών αναγκών της ομάδας στόχου του συγκεκριμένου προγράμματος. Να αναφέρετε: την κατηγορία ή τις κατηγορίες, στις οποίες εντάσσονται οι εκπαιδευτικές τους ανάγκες, καθώς και τη/τις μέθοδο/ους σύμφωνα με την οποία/ες θα τις διερευνούσατε. Να αιτιολογήσετε με πληρότητα την απάντησή σας.
Απάντηση:
Κατηγορίες Εκπαιδευτικών Αναγκών:
Γνωστικές Ανάγκες:
- Ανάγκη για γνώση και κατανόηση των βασικών αρχών της αποτελεσματικής επικοινωνίας.
- Κατανόηση των αναπτυξιακών σταδίων των παιδιών και των σχετικών συμπεριφορών.
Δεξιοτήτων:
- Ανάγκη για ανάπτυξη δεξιοτήτων ενεργητικής ακρόασης και διαχείρισης συγκρούσεων.
- Ενίσχυση των δεξιοτήτων αναγνώρισης και αντιμετώπισης δύσκολων συμπεριφορών.
Στάσεων και Συμπεριφορών:
- Ανάγκη για αλλαγή των στάσεων απέναντι στη διαχείριση των οικογενειακών συγκρούσεων και στη συνεργασία με το σχολείο.
- Προαγωγή θετικών στάσεων προς τη συνεχή βελτίωση της οικογενειακής επικοινωνίας.
Μέθοδοι Διερεύνησης Εκπαιδευτικών Αναγκών:
Ερωτηματολόγια:
- Περιγραφή: Διανομή ερωτηματολογίων στους γονείς για να καταγραφούν οι απόψεις τους σχετικά με τις ανάγκες τους, τις προτιμήσεις τους και τις προσδοκίες τους από το πρόγραμμα.
- Αιτιολόγηση: Τα ερωτηματολόγια επιτρέπουν τη συλλογή δεδομένων από μεγάλο αριθμό ατόμων σε σύντομο χρονικό διάστημα και μπορούν να αναλυθούν εύκολα για να εξαχθούν γενικά συμπεράσματα.
Συνεντεύξεις:
- Περιγραφή: Διεξαγωγή ατομικών ή ομαδικών συνεντεύξεων με γονείς για να κατανοηθούν καλύτερα οι συγκεκριμένες ανάγκες και οι εμπειρίες τους.
- Αιτιολόγηση: Οι συνεντεύξεις παρέχουν εις βάθος πληροφορίες και επιτρέπουν την κατανόηση των συναισθημάτων και των στάσεων των γονέων, κάτι που μπορεί να μην είναι εμφανές από τις απαντήσεις στα ερωτηματολόγια.
Ομάδες Εστίασης:
- Περιγραφή: Συγκρότηση μικρών ομάδων γονέων για συζητήσεις σχετικά με τις ανάγκες τους και τις προσδοκίες τους από το πρόγραμμα.
- Αιτιολόγηση: Οι ομάδες εστίασης ενθαρρύνουν την ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών μεταξύ των συμμετεχόντων, προσφέροντας πολύτιμες πληροφορίες για τον σχεδιασμό του προγράμματος.
Παρατήρηση:
- Περιγραφή: Παρατήρηση των γονέων κατά τη διάρκεια καθημερινών δραστηριοτήτων ή συναντήσεων με το σχολείο για να εντοπιστούν οι πρακτικές ανάγκες και οι δυσκολίες στην επικοινωνία.
- Αιτιολόγηση: Η παρατήρηση επιτρέπει την άμεση καταγραφή της συμπεριφοράς και των αλληλεπιδράσεων των γονέων, παρέχοντας μια αντικειμενική εικόνα των αναγκών τους.
Αιτιολόγηση: Η χρήση πολλαπλών μεθόδων διερεύνησης εκπαιδευτικών αναγκών εξασφαλίζει μια ολοκληρωμένη και ακριβή εικόνα των αναγκών της ομάδας στόχου. Τα ερωτηματολόγια προσφέρουν μια γενική εικόνα, ενώ οι συνεντεύξεις και οι ομάδες εστίασης επιτρέπουν την εις βάθος κατανόηση των αναγκών και των στάσεων. Η παρατήρηση παρέχει αντικειμενικά δεδομένα που συμπληρώνουν τις υποκειμενικές απόψεις των γονέων.
3ο Ερώτημα:
Να διατυπώσετε τον εκπαιδευτικό σκοπό και τους επιμέρους στόχους του συγκεκριμένου προγράμματος ανά επίπεδο (γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις).
Απάντηση:
Εκπαιδευτικός Σκοπός: Ο σκοπός του προγράμματος είναι να ενδυναμώσει τους γονείς με τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις για να βελτιώσουν την επικοινωνία τους με τα παιδιά και το σχολείο, ενισχύοντας την οικογενειακή συνοχή και συνεργασία με το εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Γνωστικοί Στόχοι:
- Οι γονείς θα πρέπει να αναγνωρίζουν τις βασικές αρχές της αποτελεσματικής επικοινωνίας.
- Θα κατανοούν τα αναπτυξιακά στάδια των παιδιών και τις ανάγκες που προκύπτουν σε κάθε στάδιο.
Στόχοι Δεξιοτήτων:
- Οι γονείς θα πρέπει να είναι σε θέση να εφαρμόζουν τεχνικές ενεργητικής ακρόασης και να διαχειρίζονται συγκρούσεις.
- Θα αναπτύξουν δεξιότητες αναγνώρισης και αντιμετώπισης δύσκολων συμπεριφορών των παιδιών.
Στόχοι Στάσεων:
- Οι γονείς θα αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στη συνεργασία με το σχολείο.
- Θα ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους στην ικανότητά τους να βελτιώσουν τις οικογενειακές σχέσεις και την επικοινωνία.
ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
1) Ποιον τύπο αξιολόγησης θα προτείνατε σε αυτή την περίπτωση και ποια είναι τα βασικά σας επιχειρήματα προκειμένου να υποστηρίξετε την επιλογή σας;
Απάντηση:
Τύπος Αξιολόγησης: Η επιλογή του τύπου αξιολόγησης για το πρόγραμμα εκπαίδευσης στις ΤΠΕ είναι η διαμορφωτική και απολογιστική αξιολόγηση.
Βασικά Επιχειρήματα:
- Διαμορφωτική Αξιολόγηση: Επιτρέπει την παρακολούθηση της προόδου των εκπαιδευόμενων και την άμεση ανατροφοδότηση κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Αυτό βοηθά στην προσαρμογή της διδασκαλίας σύμφωνα με τις ανάγκες των συμμετεχόντων και στη βελτίωση της διαδικασίας μάθησης.
- Απολογιστική Αξιολόγηση: Αξιολογεί την αποτελεσματικότητα του προγράμματος μετά την ολοκλήρωσή του, παρέχοντας δεδομένα σχετικά με την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων και την εφαρμογή των δεξιοτήτων στον εργασιακό χώρο. Αυτό είναι κρίσιμο για την ανατροφοδότηση των εκπαιδευτών και τη βελτίωση μελλοντικών προγραμμάτων.
2) Ποιο μοντέλο αξιολόγησης θα επιλέγατε για το συγκεκριμένο πρόγραμμα; Να αιτιολογήσετε την άποψή σας.
Απάντηση:
Μοντέλο Αξιολόγησης: Το κατάλληλο μοντέλο αξιολόγησης για το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι το CIPP Model (Context, Input, Process, Product).
Αιτιολόγηση:
- Context (Πλαίσιο): Αναλύει τις ανάγκες των συμμετεχόντων και τις συνθήκες υπό τις οποίες υλοποιήθηκε το πρόγραμμα. Αυτό διασφαλίζει ότι το πρόγραμμα είναι σχετικό και προσαρμοσμένο στις ανάγκες της ομάδας στόχου.
- Input (Εισροές): Αξιολογεί τους πόρους, τα υλικά και τις μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν στο πρόγραμμα, εξασφαλίζοντας ότι ήταν κατάλληλα και επαρκή για την επίτευξη των στόχων.
- Process (Διαδικασία): Παρακολουθεί και αξιολογεί την υλοποίηση του προγράμματος, εντοπίζοντας τυχόν προβλήματα ή βελτιώσεις που μπορούν να γίνουν κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης.
- Product (Αποτέλεσμα): Αξιολογεί τα αποτελέσματα του προγράμματος σε σχέση με τους αρχικούς στόχους, συμπεριλαμβανομένης της απόδοσης των συμμετεχόντων και της εφαρμογής των νέων δεξιοτήτων στον εργασιακό χώρο.
Το CIPP Model παρέχει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που καλύπτει όλες τις φάσεις του προγράμματος, από τον σχεδιασμό μέχρι την τελική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, διασφαλίζοντας έτσι την πλήρη αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του προγράμματος.
3) Ποια είναι τα τρία κριτήρια ποιότητας που θεωρείτε πιο σημαντικά για την αξιολόγηση του συγκεκριμένου προγράμματος επιμόρφωσης των απασχολουμένων στις μικρές επιχειρήσεις; Να αιτιολογήσετε την άποψή σας.
Απάντηση:
Κριτήρια Ποιότητας:
Συνάφεια και Επικαιρότητα του Περιεχομένου:
- Αιτιολόγηση: Το περιεχόμενο του προγράμματος πρέπει να ανταποκρίνεται στις τρέχουσες ανάγκες των μικρών επιχειρήσεων και να είναι επικαιροποιημένο με τις τελευταίες εξελίξεις στην τεχνολογία των πληροφοριών και των επικοινωνιών. Αυτό διασφαλίζει ότι οι εκπαιδευόμενοι αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες που είναι άμεσα εφαρμόσιμες και χρήσιμες στο εργασιακό τους περιβάλλον.
Αποτελεσματικότητα της Διδασκαλίας:
- Αιτιολόγηση: Η ποιότητα της διδασκαλίας και η ικανότητα των εκπαιδευτών να μεταδίδουν γνώσεις και να ενθαρρύνουν την ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευομένων είναι κρίσιμη για την επιτυχία του προγράμματος. Η αποτελεσματική διδασκαλία διασφαλίζει ότι οι συμμετέχοντες κατανοούν και μπορούν να εφαρμόσουν τις νέες γνώσεις και δεξιότητες.
Ικανοποίηση των Συμμετεχόντων:
- Αιτιολόγηση: Η ικανοποίηση των συμμετεχόντων από το πρόγραμμα είναι ένας βασικός δείκτης της ποιότητας και της χρησιμότητας του προγράμματος. Η υψηλή ικανοποίηση υποδηλώνει ότι οι εκπαιδευόμενοι θεωρούν το πρόγραμμα επωφελές και είναι πιθανότερο να εφαρμόσουν τις νέες γνώσεις και δεξιότητες στην εργασία τους, αυξάνοντας έτσι την συνολική αποτελεσματικότητα του προγράμματος.
Αυτά τα κριτήρια διασφαλίζουν ότι το πρόγραμμα είναι καλά σχεδιασμένο, αποτελεσματικά υλοποιημένο και έχει θετική επίδραση στους συμμετέχοντες και στις επιχειρήσεις τους.