Θέματα Εξετάσεων: Ακαδημαϊκό Έτος 2014-2015 (ενδεικτικές λύσεις)

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
ΕΚΠ 64: «ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ»
ΘΕΜΑ ΤΕΛΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
(ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ) 

Ακαδημαϊκό Έτος 2014-2015

ΘΕΜΑ ΠΡΩΤΟ

Σε ένα πρόγραμμα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών Ενηλίκων διάρκειας 100 ωρών, που απευθύνεται σε πτυχιούχους ΑΕΙ  αναλαμβάνετε τη διδασκαλία της τρίτης κατά σειρά  διδακτικής ενότητας διάρκειας 20 ωρών. Η ενότητα έχει τίτλο: «Οι Εκπαιδευτικές Τεχνικές στην Εκπαίδευση Ενηλίκων».  Η ενότητα αυτή διδάσκεται μετά τις διδακτικές ενότητες «Βασικές Θεωρίες της Εκπαίδευσης Ενηλίκων» και  «Επικοινωνία και Λειτουργία Ομάδας».

Α) Να ορίσετε το γενικό σκοπό και τους στόχους της ενότητας αυτής.

Β) Να δομήσετε την ενότητα σε υποενότητες και για κάθε μια από τις υποενότητες να προσδιορίσετε: τη διάρκεια, το περιεχόμενό της, τις εκπαιδευτικές τεχνικές και τα εκπαιδευτικά μέσα που θα αξιοποιήσετε για την επίτευξη των στόχων που θέσατε. Να αιτιολογείστε τις επιλογές σας.

(Έκταση  απάντησης έως 2 σελίδες)


ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ

Ένας φορέας εκπαίδευσης ενηλίκων σας αναθέτει τη διδασκαλία συγκεκριμένων θεματικών ενοτήτων της ειδικότητάς σας σε ένα πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων πτυχιούχων ΑΕΙ-ΤΕΙ συνολικής διάρκειας 300 ωρών. 

α) Ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος σας ως εκπαιδευτή/τριας ενηλίκων, και ποια τα βασικά χαρακτηριστικά του ρόλου αυτού που πρέπει να διαθέτετε, προκειμένου οι εκπαιδευόμενοί σας να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, ώστε να ολοκληρώσουν με επιτυχία  το πρόγραμμα;

β) Ποια εμπόδια, δυσκολίες και προβλήματα πιστεύετε ότι θα αντιμετωπίσετε κατά την άσκηση του ρόλου σας και πως θα προσπαθήσετε να τα ξεπεράσετε; Ποιες εκπαιδευτικές τεχνικές θα χρησιμοποιήσετε; Διατυπώστε ένα παράδειγμα. (Έκταση απάντησης έως 3 σελίδες)


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΟΜΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ ΠΡΩΤΟ

Α) Γενικός Σκοπός και Στόχοι της Διδακτικής Ενότητας

Γενικός Σκοπός: Ο γενικός σκοπός της διδακτικής ενότητας "Οι Εκπαιδευτικές Τεχνικές στην Εκπαίδευση Ενηλίκων" είναι να εξοπλίσει τους πτυχιούχους ΑΕΙ με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να εφαρμόζουν αποτελεσματικές εκπαιδευτικές τεχνικές που θα διευκολύνουν τη μάθηση και την ανάπτυξη των ενηλίκων εκπαιδευομένων τους.

Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

  1. Γνωστικοί Στόχοι:

    • Να κατανοήσουν τις βασικές αρχές και θεωρίες που στηρίζουν τις εκπαιδευτικές τεχνικές στην εκπαίδευση ενηλίκων.
    • Να γνωρίσουν διάφορες εκπαιδευτικές τεχνικές και να αναγνωρίσουν τις κατάλληλες συνθήκες χρήσης τους.
  2. Δεξιότητες:

    • Να μπορούν να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν αποτελεσματικά διάφορες εκπαιδευτικές τεχνικές σε διαφορετικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
    • Να αναπτύξουν την ικανότητα να προσαρμόζουν τις εκπαιδευτικές τεχνικές σύμφωνα με τις ανάγκες των εκπαιδευομένων.
  3. Στάσεις:

    • Να ευαισθητοποιηθούν για τη σημασία της χρήσης ποικίλων εκπαιδευτικών τεχνικών για την ενίσχυση της συμμετοχής και της μάθησης των ενηλίκων.
    • Να υιοθετήσουν μια ευέλικτη και προσαρμοστική προσέγγιση στη διδασκαλία, ενθαρρύνοντας τη συνεχή βελτίωση των διδακτικών πρακτικών τους.

Β) Δομή της Διδακτικής Ενότητας σε Υποενότητες

Υποενότητα 1: Εισαγωγή στις Εκπαιδευτικές Τεχνικές (3 ώρες)

  • Περιεχόμενο:

    • Ορισμός και σημασία των εκπαιδευτικών τεχνικών.
    • Σύνδεση εκπαιδευτικών τεχνικών με τις θεωρίες μάθησης ενηλίκων.
    • Βασικές αρχές και προσεγγίσεις στην επιλογή εκπαιδευτικών τεχνικών.
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Διάλεξη, συζήτηση, μελέτη περίπτωσης.

  • Εκπαιδευτικά Μέσα: Παρουσιάσεις PowerPoint, πίνακας, υλικό μελετών περίπτωσης.

Αιτιολόγηση: Η εισαγωγή παρέχει το θεωρητικό υπόβαθρο που είναι απαραίτητο για την κατανόηση των εκπαιδευτικών τεχνικών. Οι διαλέξεις και οι συζητήσεις ενισχύουν την κατανόηση, ενώ οι μελέτες περίπτωσης παρέχουν πρακτικά παραδείγματα εφαρμογής.

Υποενότητα 2: Διαλέξεις και Παρουσιάσεις (3 ώρες)

  • Περιεχόμενο:

    • Σχεδιασμός και προετοιμασία αποτελεσματικών διαλέξεων και παρουσιάσεων.
    • Χρήση οπτικοακουστικών μέσων για την υποστήριξη της διδασκαλίας.
    • Επικοινωνιακές δεξιότητες για την παράδοση διαλέξεων.
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Διάλεξη, πρακτική άσκηση, ανατροφοδότηση από την τάξη.

  • Εκπαιδευτικά Μέσα: Υπολογιστές, προγράμματα παρουσίασης (π.χ. PowerPoint), βίντεο παραδείγματα.

Αιτιολόγηση: Η πρακτική άσκηση δίνει στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να εφαρμόσουν τις θεωρητικές γνώσεις στην πράξη και να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους μέσω της ανατροφοδότησης.

Υποενότητα 3: Εκπαιδευτικές Τεχνικές με Ενεργή Συμμετοχή (4 ώρες)

  • Περιεχόμενο:

    • Εργαστήρια, ομαδική εργασία, παιχνίδια ρόλων.
    • Προσομοιώσεις και εφαρμογή γνώσεων σε πραγματικά σενάρια.
    • Ενεργητική μάθηση και εμπλοκή των εκπαιδευομένων.
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Εργαστήριο, ομαδική εργασία, παιχνίδια ρόλων, προσομοιώσεις.

  • Εκπαιδευτικά Μέσα: Υλικά για παιχνίδια ρόλων, έντυπα οδηγιών, υπολογιστές για τις προσομοιώσεις.

Αιτιολόγηση: Οι τεχνικές ενεργής συμμετοχής είναι κρίσιμες για την ενίσχυση της δέσμευσης και της μάθησης των ενηλίκων. Η εφαρμογή τους σε εργαστήρια και προσομοιώσεις δίνει στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να εξασκηθούν σε πραγματικά σενάρια.

Υποενότητα 4: Τεχνικές Διερευνητικής Μάθησης (4 ώρες)

  • Περιεχόμενο:

    • Χρήση ερωτήσεων για την προώθηση της κριτικής σκέψης.
    • Στρατηγικές για την υποστήριξη της ανακαλυπτικής μάθησης.
    • Τεχνικές για τη διευκόλυνση της μάθησης μέσω διερεύνησης.
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Σχέδιο εργασιών, μελέτη περίπτωσης, συζήτηση σε ομάδες.

  • Εκπαιδευτικά Μέσα: Έντυπα εργασιών, παραδείγματα μελετών περίπτωσης, πίνακες.

Αιτιολόγηση: Οι τεχνικές διερευνητικής μάθησης προωθούν την αυτονομία των εκπαιδευομένων και την ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Οι μελέτες περίπτωσης και οι συζητήσεις σε ομάδες επιτρέπουν στους εκπαιδευόμενους να εξετάσουν ζητήματα σε βάθος.

Υποενότητα 5: Τεχνικές Ανατροφοδότησης και Αξιολόγησης (3 ώρες)

  • Περιεχόμενο:

    • Σημασία και είδη ανατροφοδότησης στην εκπαίδευση ενηλίκων.
    • Στρατηγικές παροχής ανατροφοδότησης.
    • Τεχνικές αυτοαξιολόγησης και αμοιβαίας αξιολόγησης.
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Εργαστήριο, ανάλυση παραδειγμάτων, προσομοιώσεις αξιολόγησης.

  • Εκπαιδευτικά Μέσα: Φόρμες ανατροφοδότησης, παραδείγματα αξιολόγησης, βίντεο ανατροφοδότησης.

Αιτιολόγηση: Η ανατροφοδότηση είναι κρίσιμη για τη βελτίωση της απόδοσης των εκπαιδευομένων. Οι τεχνικές αυτοαξιολόγησης και αμοιβαίας αξιολόγησης προάγουν την αυτογνωσία και τη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευομένων.

Υποενότητα 6: Χρήση Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων (3 ώρες)

  • Περιεχόμενο:

    • Εργαλεία και πλατφόρμες ψηφιακής εκπαίδευσης.
    • Χρήση τεχνολογίας για τη διευκόλυνση της μάθησης.
    • Σχεδιασμός και εφαρμογή διαδικτυακών μαθημάτων.
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Διάλεξη, πρακτική άσκηση, επίδειξη.

  • Εκπαιδευτικά Μέσα: Υπολογιστές, λογισμικό εκπαίδευσης, διαδικτυακές πλατφόρμες.

Αιτιολόγηση: Η τεχνολογία παίζει κρίσιμο ρόλο στη σύγχρονη εκπαίδευση. Η πρακτική άσκηση και η επίδειξη επιτρέπουν στους εκπαιδευόμενους να εξοικειωθούν με τα εργαλεία και τις πλατφόρμες που θα χρησιμοποιήσουν στην πράξη.

Με αυτή τη δομή, η διδακτική ενότητα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα εκπαιδευτικών τεχνικών, παρέχοντας στους εκπαιδευόμενους τόσο θεωρητική γνώση όσο και πρακτική εξάσκηση. Η ποικιλία των τεχνικών και των μέσων διδασκαλίας εξασφαλίζει ότι οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες για να γίνουν αποτελεσματικοί εκπαιδευτές ενηλίκων.


ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ

Ρόλος και Προκλήσεις Εκπαιδευτή σε Πρόγραμμα Επαγγελματικής Κατάρτισης Ανέργων Πτυχιούχων ΑΕΙ-ΤΕΙ

α) Ρόλος και Χαρακτηριστικά του Εκπαιδευτή Ενηλίκων

Ρόλος Εκπαιδευτή Ενηλίκων:

Ο ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων είναι πολυδιάστατος και περιλαμβάνει τη διδασκαλία, την καθοδήγηση, την υποστήριξη και την ενθάρρυνση των εκπαιδευομένων. Σε ένα πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων πτυχιούχων ΑΕΙ-ΤΕΙ, ο εκπαιδευτής πρέπει να λειτουργεί ως:

  1. Διευκολυντής της Μάθησης:

    • Προώθηση της ενεργής συμμετοχής και της συνεργατικής μάθησης.
    • Δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που ενθαρρύνει την ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών μεταξύ των εκπαιδευομένων.
  2. Καθοδηγητής και Σύμβουλος:

    • Παροχή καθοδήγησης και υποστήριξης για την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων.
    • Ανάπτυξη της αυτονομίας και της αυτοπεποίθησης των εκπαιδευομένων.
  3. Μοτίβο και Πρότυπο:

    • Εμφάνιση επαγγελματικής συμπεριφοράς και δεοντολογίας που να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση.
    • Υιοθέτηση και προώθηση θετικών στάσεων και αξιών που σχετίζονται με την επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη.

Βασικά Χαρακτηριστικά του Ρόλου:

  1. Επικοινωνιακές Δεξιότητες:

    • Ικανότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας και κατανόησης των αναγκών των εκπαιδευομένων.
    • Ενθάρρυνση της ανοιχτής συζήτησης και της ανταλλαγής απόψεων.
  2. Ευελιξία και Προσαρμοστικότητα:

    • Προσαρμογή του περιεχομένου και των μεθόδων διδασκαλίας στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των εκπαιδευομένων.
    • Αντιμετώπιση απρόβλεπτων καταστάσεων και αναπροσαρμογή του προγράμματος, εάν χρειαστεί.
  3. Υποστηρικτική Στάση:

    • Παροχή συναισθηματικής και ψυχολογικής υποστήριξης στους εκπαιδευόμενους.
    • Κατανόηση και σεβασμός των ατομικών διαφορών και των προκλήσεων που μπορεί να αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευόμενοι.
  4. Δημιουργικότητα και Καινοτομία:

    • Εισαγωγή καινοτόμων και δημιουργικών μεθόδων διδασκαλίας για την ενίσχυση της μάθησης.
    • Χρήση ποικιλίας εκπαιδευτικών τεχνικών και εργαλείων για τη διατήρηση του ενδιαφέροντος και της συμμετοχής των εκπαιδευομένων.

β) Εμπόδια, Δυσκολίες και Προβλήματα και Τρόποι Αντιμετώπισής τους

Πιθανά Εμπόδια και Δυσκολίες:

  1. Διαφορετικά Επίπεδα Προηγούμενης Γνώσης:

    • Οι εκπαιδευόμενοι μπορεί να έχουν διαφορετικά επίπεδα γνώσεων και δεξιοτήτων, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει ανισότητες στη μάθηση.
  2. Χαμηλή Αυτοπεποίθηση και Κίνητρα:

    • Η ανεργία μπορεί να επηρεάσει την αυτοπεποίθηση και το κίνητρο των εκπαιδευομένων, καθιστώντας δύσκολη την ενεργή συμμετοχή τους στη μαθησιακή διαδικασία.
  3. Προσωπικές και Οικονομικές Προκλήσεις:

    • Οι εκπαιδευόμενοι μπορεί να αντιμετωπίζουν προσωπικές ή οικονομικές δυσκολίες που επηρεάζουν τη δυνατότητά τους να παρακολουθούν το πρόγραμμα.

Τρόποι Αντιμετώπισης:

  1. Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Αναγκών:

    • Πραγματοποίηση αρχικής αξιολόγησης για την κατανόηση του επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευομένων.
    • Προσαρμογή του περιεχομένου και των μεθόδων διδασκαλίας σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.
  2. Δημιουργία Υποστηρικτικού Περιβάλλοντος:

    • Καλλιέργεια ενός θετικού και υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος που ενθαρρύνει τη συμμετοχή και την αυτοπεποίθηση.
    • Προώθηση της ομαδικής εργασίας και της αλληλοϋποστήριξης μεταξύ των εκπαιδευομένων.
  3. Χρήση Ποικίλων Εκπαιδευτικών Τεχνικών:

    • Ενσωμάτωση διαλέξεων, εργαστηρίων, παιχνιδιών ρόλων και πρακτικών ασκήσεων για την ενίσχυση της συμμετοχής και της εμπλοκής των εκπαιδευομένων.
    • Προσαρμογή των εκπαιδευτικών τεχνικών για την κάλυψη των διαφορετικών μαθησιακών αναγκών και στυλ των εκπαιδευομένων.

Παράδειγμα Εκπαιδευτικής Τεχνικής:

Τεχνική: Παιχνίδι Ρόλων (Role-Playing)

Σενάριο: Σε ένα πρόγραμμα κατάρτισης για την ανάπτυξη δεξιοτήτων συνέντευξης εργασίας, οι εκπαιδευόμενοι θα συμμετάσχουν σε ένα παιχνίδι ρόλων όπου θα παίξουν τους ρόλους του υποψηφίου και του συνεντευκτή.

Διαδικασία:

  1. Εισαγωγή και Καθοδήγηση (1 ώρα):

    • Εισαγωγή στο θέμα και καθοδήγηση σχετικά με τις βασικές αρχές και τεχνικές για αποτελεσματικές συνεντεύξεις εργασίας.
  2. Δημιουργία Ομάδων και Ανάθεση Ρόλων (30 λεπτά):

    • Δημιουργία μικρών ομάδων και ανάθεση ρόλων υποψηφίου και συνεντευκτή σε κάθε μέλος της ομάδας.
  3. Εκτέλεση του Παιχνιδιού Ρόλων (2 ώρες):

    • Πραγματοποίηση προσομοιωμένων συνεντεύξεων με κάθε ομάδα να παίζει τους ρόλους.
    • Καταγραφή των συνεντεύξεων για ανατροφοδότηση και ανάλυση.
  4. Ανατροφοδότηση και Συζήτηση (1 ώρα):

    • Παροχή ανατροφοδότησης από τον εκπαιδευτή και τους συμμαθητές.
    • Συζήτηση για τα δυνατά σημεία και τις περιοχές που χρειάζονται βελτίωση.

Αιτιολόγηση: Το παιχνίδι ρόλων είναι μια δυναμική εκπαιδευτική τεχνική που προάγει την ενεργή συμμετοχή και την πρακτική εφαρμογή των γνώσεων. Επιτρέπει στους εκπαιδευόμενους να εξασκηθούν σε πραγματικά σενάρια, να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και να λάβουν ανατροφοδότηση σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον.

Με αυτόν τον τρόπο, ο ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων δεν περιορίζεται μόνο στη διδασκαλία αλλά επεκτείνεται στην καθοδήγηση, την υποστήριξη και την ενθάρρυνση των εκπαιδευομένων, συμβάλλοντας στην ολιστική τους ανάπτυξη και στην επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος.