Quiz Αυτοαξιολόγησης - Κεφάλαιο 2: Θεωρητικό Πλαίσιο και Προσεγγίσεις

Ερωτήσεις

  1. Ποιος είναι ο βασικός στόχος της θεωρίας της Μετασχηματίζουσας Μάθησης του Jack Mezirow;

    • α) Η απόκτηση τεχνικών δεξιοτήτων.
    • β) Η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η αναθεώρηση των πλαισίων αναφοράς.
    • γ) Η ενίσχυση της μνήμης και της αποστήθισης.
    • δ) Η διατήρηση των παραδοσιακών εκπαιδευτικών μεθόδων.
  2. Τι είναι τα πλαίσια αναφοράς σύμφωνα με τον Mezirow;

    • α) Οι προγραμματισμένες δραστηριότητες μάθησης.
    • β) Τα σύνολα παραδοχών, πεποιθήσεων, αξιών και στάσεων που χρησιμοποιούν οι ενήλικες για να ερμηνεύσουν τις εμπειρίες τους.
    • γ) Οι εκπαιδευτικές τεχνικές διδασκαλίας.
    • δ) Οι κανόνες της τάξης.
  3. Ποια είναι η διαδικασία του κριτικού στοχασμού σύμφωνα με τον Mezirow;

    • α) Η αποδοχή των υπαρχόντων παραδοχών χωρίς αμφισβήτηση.
    • β) Η ανάλυση και αμφισβήτηση των παραδοχών που θεωρούνται δεδομένες.
    • γ) Η τυφλή πίστη στις κυρίαρχες ιδεολογίες.
    • δ) Η απλή επανάληψη των πληροφοριών.
  4. Τι είναι η κριτική συνειδητοποίηση (conscientization) σύμφωνα με τον Freire;

    • α) Η διαδικασία αναγνώρισης και κατανόησης της κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής πραγματικότητας.
    • β) Η αποστήθιση πληροφοριών χωρίς κριτική σκέψη.
    • γ) Η αποδοχή των κοινωνικών ανισοτήτων.
    • δ) Η εκμάθηση τεχνικών δεξιοτήτων.
  5. Ποιος είναι ο ρόλος του διαλόγου στην εκπαιδευτική διαδικασία σύμφωνα με τον Freire;

    • α) Η παθητική αποδοχή της γνώσης.
    • β) Η ενεργή συμμετοχή και η από κοινού διαμόρφωση της γνώσης.
    • γ) Η αυστηρή τήρηση των παραδοσιακών μεθόδων διδασκαλίας.
    • δ) Η αποφυγή της αλληλεπίδρασης μεταξύ εκπαιδευτή και μαθητών.
  6. Ποια είναι η διαφορά μεταξύ της τραπεζικής και της απελευθερωτικής εκπαίδευσης σύμφωνα με τον Freire;

    • α) Η τραπεζική εκπαίδευση ενθαρρύνει τον διάλογο, ενώ η απελευθερωτική εκπαίδευση βασίζεται στην παθητική αποδοχή της γνώσης.
    • β) Η τραπεζική εκπαίδευση αντιμετωπίζει τους μαθητές ως παθητικούς δέκτες γνώσης, ενώ η απελευθερωτική εκπαίδευση προάγει την ενεργή συμμετοχή και την κριτική σκέψη.
    • γ) Η τραπεζική εκπαίδευση είναι πιο αποτελεσματική.
    • δ) Η απελευθερωτική εκπαίδευση αποφεύγει τη χρήση διαλόγου.
  7. Πώς συμβάλλει η θεωρία της κοινωνικής αλλαγής του Freire στην ενδυνάμωση των καταπιεσμένων ομάδων;

    • α) Ενθαρρύνει την αποδοχή της καταπίεσης.
    • β) Προάγει την ανάπτυξη της κριτικής συνείδησης και την κοινωνική δράση για την αλλαγή των καταπιεστικών δομών.
    • γ) Εστιάζει μόνο στην ατομική επιτυχία.
    • δ) Αποφεύγει την πολιτική δράση.
  8. Ποιοι είναι οι κύριοι στόχοι της μετασχηματίζουσας μάθησης σύμφωνα με τον Mezirow;

    • α) Η απόκτηση τεχνικών δεξιοτήτων και η αποστήθιση πληροφοριών.
    • β) Η ανάπτυξη αυτόνομης σκέψης και η ικανότητα για ανεξάρτητη δράση.
    • γ) Η διατήρηση των παραδοσιακών εκπαιδευτικών μεθόδων.
    • δ) Η αποδοχή των υπαρχόντων παραδοχών.
  9. Ποια είναι η σημασία της συμμετοχικής εκπαίδευσης στη θεωρία του Freire;

    • α) Προάγει την ενεργή συμμετοχή και τον διάλογο για τη διαμόρφωση της γνώσης.
    • β) Περιορίζει την αλληλεπίδραση και την ατομική ανάπτυξη.
    • γ) Εστιάζει μόνο στην εκμάθηση τεχνικών δεξιοτήτων.
    • δ) Δεν έχει καμία σχέση με τη μάθηση.
  10. Ποιο είναι το αποτέλεσμα της κριτικής ανάλυσης των παραδοχών στη μετασχηματίζουσα μάθηση;

    • α) Η ενίσχυση των υπαρχόντων παραδοχών.
    • β) Η αναθεώρηση και υιοθέτηση νέων, πιο ευέλικτων και ενδυναμωτικών πλαισίων αναφοράς.
    • γ) Η διατήρηση της υπάρχουσας κατάστασης.
    • δ) Η αποφυγή της κριτικής σκέψης.

Ανατροφοδότηση

  1. Απάντηση: β - Ο βασικός στόχος της θεωρίας της Μετασχηματίζουσας Μάθησης είναι η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η αναθεώρηση των πλαισίων αναφοράς.
  2. Απάντηση: β - Τα πλαίσια αναφοράς είναι τα σύνολα παραδοχών, πεποιθήσεων, αξιών και στάσεων που χρησιμοποιούν οι ενήλικες για να ερμηνεύσουν τις εμπειρίες τους.
  3. Απάντηση: β - Η διαδικασία του κριτικού στοχασμού περιλαμβάνει την ανάλυση και αμφισβήτηση των παραδοχών που θεωρούνται δεδομένες.
  4. Απάντηση: α - Η κριτική συνειδητοποίηση είναι η διαδικασία αναγνώρισης και κατανόησης της κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής πραγματικότητας.
  5. Απάντηση: β - Ο διάλογος είναι βασικό στοιχείο στην εκπαιδευτική διαδικασία, επιτρέποντας την ενεργή συμμετοχή και την από κοινού διαμόρφωση της γνώσης.
  6. Απάντηση: β - Η τραπεζική εκπαίδευση αντιμετωπίζει τους μαθητές ως παθητικούς δέκτες γνώσης, ενώ η απελευθερωτική εκπαίδευση προάγει την ενεργή συμμετοχή και την κριτική σκέψη.
  7. Απάντηση: β - Η θεωρία του Freire προάγει την ανάπτυξη της κριτικής συνείδησης και την κοινωνική δράση για την αλλαγή των καταπιεστικών δομών.
  8. Απάντηση: β - Οι κύριοι στόχοι της μετασχηματίζουσας μάθησης είναι η ανάπτυξη αυτόνομης σκέψης και η ικανότητα για ανεξάρτητη δράση.
  9. Απάντηση: α - Η συμμετοχική εκπαίδευση προάγει την ενεργή συμμετοχή και τον διάλογο για τη διαμόρφωση της γνώσης.
  10. Απάντηση: β - Το αποτέλεσμα της κριτικής ανάλυσης των παραδοχών είναι η αναθεώρηση και υιοθέτηση νέων, πιο ευέλικτων και ενδυναμωτικών πλαισίων αναφοράς.