Quiz Αυτοαξιολόγησης - Κεφάλαιο 2: Θεωρητικό Πλαίσιο και Προσεγγίσεις
Ερωτήσεις
Ποιος είναι ο βασικός στόχος της θεωρίας της Μετασχηματίζουσας Μάθησης του Jack Mezirow;
Τι είναι τα πλαίσια αναφοράς σύμφωνα με τον Mezirow;
- α) Οι προγραμματισμένες δραστηριότητες μάθησης.
- β) Τα σύνολα παραδοχών, πεποιθήσεων, αξιών και στάσεων που χρησιμοποιούν οι ενήλικες για να ερμηνεύσουν τις εμπειρίες τους.
- γ) Οι εκπαιδευτικές τεχνικές διδασκαλίας.
- δ) Οι κανόνες της τάξης.
Ποια είναι η διαδικασία του κριτικού στοχασμού σύμφωνα με τον Mezirow;
- α) Η αποδοχή των υπαρχόντων παραδοχών χωρίς αμφισβήτηση.
- β) Η ανάλυση και αμφισβήτηση των παραδοχών που θεωρούνται δεδομένες.
- γ) Η τυφλή πίστη στις κυρίαρχες ιδεολογίες.
- δ) Η απλή επανάληψη των πληροφοριών.
Τι είναι η κριτική συνειδητοποίηση (conscientization) σύμφωνα με τον Freire;
- α) Η διαδικασία αναγνώρισης και κατανόησης της κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής πραγματικότητας.
- β) Η αποστήθιση πληροφοριών χωρίς κριτική σκέψη.
- γ) Η αποδοχή των κοινωνικών ανισοτήτων.
- δ) Η εκμάθηση τεχνικών δεξιοτήτων.
Ποιος είναι ο ρόλος του διαλόγου στην εκπαιδευτική διαδικασία σύμφωνα με τον Freire;
- α) Η παθητική αποδοχή της γνώσης.
- β) Η ενεργή συμμετοχή και η από κοινού διαμόρφωση της γνώσης.
- γ) Η αυστηρή τήρηση των παραδοσιακών μεθόδων διδασκαλίας.
- δ) Η αποφυγή της αλληλεπίδρασης μεταξύ εκπαιδευτή και μαθητών.
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ της τραπεζικής και της απελευθερωτικής εκπαίδευσης σύμφωνα με τον Freire;
- α) Η τραπεζική εκπαίδευση ενθαρρύνει τον διάλογο, ενώ η απελευθερωτική εκπαίδευση βασίζεται στην παθητική αποδοχή της γνώσης.
- β) Η τραπεζική εκπαίδευση αντιμετωπίζει τους μαθητές ως παθητικούς δέκτες γνώσης, ενώ η απελευθερωτική εκπαίδευση προάγει την ενεργή συμμετοχή και την κριτική σκέψη.
- γ) Η τραπεζική εκπαίδευση είναι πιο αποτελεσματική.
- δ) Η απελευθερωτική εκπαίδευση αποφεύγει τη χρήση διαλόγου.
Πώς συμβάλλει η θεωρία της κοινωνικής αλλαγής του Freire στην ενδυνάμωση των καταπιεσμένων ομάδων;
- α) Ενθαρρύνει την αποδοχή της καταπίεσης.
- β) Προάγει την ανάπτυξη της κριτικής συνείδησης και την κοινωνική δράση για την αλλαγή των καταπιεστικών δομών.
- γ) Εστιάζει μόνο στην ατομική επιτυχία.
- δ) Αποφεύγει την πολιτική δράση.
Ποιοι είναι οι κύριοι στόχοι της μετασχηματίζουσας μάθησης σύμφωνα με τον Mezirow;
- α) Η απόκτηση τεχνικών δεξιοτήτων και η αποστήθιση πληροφοριών.
- β) Η ανάπτυξη αυτόνομης σκέψης και η ικανότητα για ανεξάρτητη δράση.
- γ) Η διατήρηση των παραδοσιακών εκπαιδευτικών μεθόδων.
- δ) Η αποδοχή των υπαρχόντων παραδοχών.
Ποια είναι η σημασία της συμμετοχικής εκπαίδευσης στη θεωρία του Freire;
- α) Προάγει την ενεργή συμμετοχή και τον διάλογο για τη διαμόρφωση της γνώσης.
- β) Περιορίζει την αλληλεπίδραση και την ατομική ανάπτυξη.
- γ) Εστιάζει μόνο στην εκμάθηση τεχνικών δεξιοτήτων.
- δ) Δεν έχει καμία σχέση με τη μάθηση.
Ποιο είναι το αποτέλεσμα της κριτικής ανάλυσης των παραδοχών στη μετασχηματίζουσα μάθηση;
- α) Η ενίσχυση των υπαρχόντων παραδοχών.
- β) Η αναθεώρηση και υιοθέτηση νέων, πιο ευέλικτων και ενδυναμωτικών πλαισίων αναφοράς.
- γ) Η διατήρηση της υπάρχουσας κατάστασης.
- δ) Η αποφυγή της κριτικής σκέψης.
Ανατροφοδότηση
- Απάντηση: β - Ο βασικός στόχος της θεωρίας της Μετασχηματίζουσας Μάθησης είναι η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η αναθεώρηση των πλαισίων αναφοράς.
- Απάντηση: β - Τα πλαίσια αναφοράς είναι τα σύνολα παραδοχών, πεποιθήσεων, αξιών και στάσεων που χρησιμοποιούν οι ενήλικες για να ερμηνεύσουν τις εμπειρίες τους.
- Απάντηση: β - Η διαδικασία του κριτικού στοχασμού περιλαμβάνει την ανάλυση και αμφισβήτηση των παραδοχών που θεωρούνται δεδομένες.
- Απάντηση: α - Η κριτική συνειδητοποίηση είναι η διαδικασία αναγνώρισης και κατανόησης της κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής πραγματικότητας.
- Απάντηση: β - Ο διάλογος είναι βασικό στοιχείο στην εκπαιδευτική διαδικασία, επιτρέποντας την ενεργή συμμετοχή και την από κοινού διαμόρφωση της γνώσης.
- Απάντηση: β - Η τραπεζική εκπαίδευση αντιμετωπίζει τους μαθητές ως παθητικούς δέκτες γνώσης, ενώ η απελευθερωτική εκπαίδευση προάγει την ενεργή συμμετοχή και την κριτική σκέψη.
- Απάντηση: β - Η θεωρία του Freire προάγει την ανάπτυξη της κριτικής συνείδησης και την κοινωνική δράση για την αλλαγή των καταπιεστικών δομών.
- Απάντηση: β - Οι κύριοι στόχοι της μετασχηματίζουσας μάθησης είναι η ανάπτυξη αυτόνομης σκέψης και η ικανότητα για ανεξάρτητη δράση.
- Απάντηση: α - Η συμμετοχική εκπαίδευση προάγει την ενεργή συμμετοχή και τον διάλογο για τη διαμόρφωση της γνώσης.
- Απάντηση: β - Το αποτέλεσμα της κριτικής ανάλυσης των παραδοχών είναι η αναθεώρηση και υιοθέτηση νέων, πιο ευέλικτων και ενδυναμωτικών πλαισίων αναφοράς.