Θέματα Εξετάσεων: Ακαδημαϊκό Έτος 2010-2011 (ενδεικτικές λύσεις)

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
ΕΚΠ 64: «ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ»
ΘΕΜΑ ΤΕΛΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
(ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ)

Ακαδημαϊκό Έτος 2010-2011

ΘΕΜΑ ΠΡΩΤΟ

Θέμα 1o (5 μονάδες) Προτείνετε από ένα πρόγραμμα που να εντάσσεται στις στρατηγικές δράσης (i) της κοινωνικής ένταξης και της αντιμετώπισης του αποκλεισμού, και (ii) της κοινωνικο- πολιτιστικής ανάπτυξης. Για κάθε ένα από τα προγράμματα αυτά αναφέρετε: α) τον τίτλο του, β) τον πληθυσμό στόχο στον οποίο απευθύνεται, γ) το φορέα υλοποίησής του, δ) το σκοπό και τους στόχους του, ε) τις βασικές θεματικές του ενότητες {απλή αναφορά}. Απαραίτητη είναι η αιτιολόγηση της ένταξης κάθε προγράμματος στην αντίστοιχη στρατηγική.

(Έκταση απάντησης έως 2 σελίδες)


ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ

Σε ένα πρόγραμμα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών Ενηλίκων διάρκειας 100 ωρών, το οποίο πραγματοποιείται από το Ι.Δ.ΕΚ.Ε. αναλαμβάνετε να διδάξετε μια από τις ενότητες του προγράμματος, η οποία έχει διάρκεια 10 ώρες. Η ενότητα έχει τίτλο: «Αξιολόγηση Εκπαιδευόμενων».

  1. Να ορίσετε τους στόχους της ενότητας αυτής (Αξιολόγηση Εκπαιδευόμενων).

  2. Να δομήσετε την ενότητα αυτή σε υποενότητες. Για κάθε μια από τις υποενότητες αυτές, να προσδιορίσετε: τη διάρκεια, το περιεχόμενό της, τις εκπαιδευτικές τεχνικές και τα εκπαιδευτικά-εποπτικά μέσα που θα αξιοποιήσετε για την επίτευξη των στόχων που θέσατε (Αιτιολογείστε συνοπτικά τις επιλογές σας).

  3. Να προτείνετε τύπο, μοντέλο και κατηγορία αξιολόγησης του προγράμματος Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών Ενηλίκων συνολικά και να αιτιολογήσετε συνοπτικά τις επιλογές σας.

(Έκταση της απάντησης έως 2 σελίδες)


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΟΜΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ ΠΡΩΤΟ

Πρόγραμμα Κοινωνικής Ένταξης και Αντιμετώπισης του Αποκλεισμού

Τίτλος: "Ενδυνάμωση Μεταναστών και Προσφύγων για Κοινωνική Ένταξη"

Πληθυσμός Στόχος: Μετανάστες και πρόσφυγες που ζουν στην Ελλάδα και χρειάζονται υποστήριξη για την κοινωνική και επαγγελματική ένταξή τους.

Φορέας Υλοποίησης: Μη Κυβερνητική Οργάνωση (ΜΚΟ) με εμπειρία στην υποστήριξη μεταναστών και προσφύγων, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Σκοπός και Στόχοι:

Γνώσεων:

  • Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να αναγνωρίζουν τα βασικά δικαιώματα και υποχρεώσεις τους στην ελληνική κοινωνία.
  • Θα πρέπει να κατανοούν τις διαδικασίες και τις απαιτήσεις για την εύρεση εργασίας στην Ελλάδα.

Δεξιοτήτων:

  • Οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να είναι σε θέση να συντάσσουν ένα αποτελεσματικό βιογραφικό σημείωμα και συνοδευτική επιστολή.
  • Θα πρέπει να είναι ικανοί να επικοινωνούν βασικά στα ελληνικά σε καθημερινές και επαγγελματικές καταστάσεις.

Στάσεων:

  • Οι εκπαιδευόμενοι θα ενθαρρυνθούν να εκτιμήσουν τη σημασία της πολιτισμικής προσαρμογής και της κοινωνικής ενσωμάτωσης.
  • Θα ενθαρρυνθούν να αποδέχονται και να εκτιμούν τις διαφορετικές πολιτισμικές προσεγγίσεις και αντιλήψεις.

Βασικές Θεματικές Ενότητες:

  1. Εκμάθηση Ελληνικής Γλώσσας
  2. Δεξιότητες Αναζήτησης Εργασίας
  3. Κοινωνική και Νομική Υποστήριξη
  4. Πολιτισμική Κατανόηση και Προσαρμογή
  5. Ψυχολογική Υποστήριξη

Αιτιολόγηση της Ένταξης στην Στρατηγική: Το πρόγραμμα εντάσσεται στη στρατηγική της κοινωνικής ένταξης και της αντιμετώπισης του αποκλεισμού, καθώς στοχεύει στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και της κοινωνικής ενσωμάτωσης των μεταναστών και προσφύγων. Παρέχει τα απαραίτητα εργαλεία και γνώσεις για να συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνία και την οικονομία, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού.

Πρόγραμμα Κοινωνικο-πολιτιστικής Ανάπτυξης

Τίτλος: "Αναβίωση και Προώθηση Τοπικών Παραδόσεων"

Πληθυσμός Στόχος: Κάτοικοι τοπικών κοινοτήτων, νέοι και ενήλικες που ενδιαφέρονται για την πολιτιστική τους κληρονομιά.

Φορέας Υλοποίησης: Τοπικός Πολιτιστικός Σύλλογος σε συνεργασία με το Δήμο και τοπικούς καλλιτέχνες.

Σκοπός και Στόχοι:

Γνώσεων:

  • Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν την ιστορία και τις βασικές παραδόσεις της τοπικής κοινότητας.
  • Θα πρέπει να κατανοούν τη σημασία της πολιτιστικής κληρονομιάς για την κοινωνική συνοχή.

Δεξιοτήτων:

  • Οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να είναι σε θέση να συμμετέχουν ενεργά στην οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων.
  • Θα πρέπει να αποκτήσουν δεξιότητες στις παραδοσιακές τέχνες και χειροτεχνίες.

Στάσεων:

  • Οι εκπαιδευόμενοι θα ενθαρρυνθούν να εκτιμήσουν και να διατηρήσουν τις τοπικές παραδόσεις.
  • Θα ενθαρρυνθούν να υποστηρίξουν την ενεργή συμμετοχή της κοινότητας στις πολιτιστικές δραστηριότητες.

Βασικές Θεματικές Ενότητες:

  1. Ιστορία και Παράδοση της Τοπικής Κοινότητας
  2. Παραδοσιακές Τέχνες και Χειροτεχνίες
  3. Τοπικά Έθιμα και Γιορτές
  4. Οργάνωση Πολιτιστικών Εκδηλώσεων
  5. Ενίσχυση Τοπικής Πολιτιστικής Ταυτότητας

Αιτιολόγηση της Ένταξης στην Στρατηγική: Το πρόγραμμα εντάσσεται στη στρατηγική της κοινωνικο-πολιτιστικής ανάπτυξης, καθώς προάγει την πολιτιστική κληρονομιά και την κοινωνική συνοχή μέσω της ενεργούς συμμετοχής των κατοίκων στην αναβίωση και την προώθηση των τοπικών παραδόσεων. Ενισχύει την τοπική ταυτότητα και την κοινωνική αλληλεγγύη, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της κοινότητας.


ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ

1. Στόχοι της Ενότητας «Αξιολόγηση Εκπαιδευόμενων»

Γνώσεων:

  • Μετά την ολοκλήρωση της ενότητας, οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν τις θεμελιώδεις αρχές και μεθόδους αξιολόγησης των εκπαιδευόμενων.
  • Θα πρέπει να κατανοούν τις διαφορές μεταξύ διαμορφωτικής και συνολικής αξιολόγησης.

Δεξιοτήτων:

  • Οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να είναι σε θέση να εφαρμόζουν κατάλληλες μεθόδους συλλογής δεδομένων και να αναλύουν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.
  • Θα πρέπει να σχεδιάζουν ένα πλάνο αξιολόγησης με σαφή και μετρήσιμα κριτήρια.

Στάσεων:

  • Οι εκπαιδευόμενοι θα ενθαρρυνθούν να αποδέχονται τη σημασία της διαμορφωτικής αξιολόγησης για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Θα ενθαρρυνθούν να εκτιμούν την ανατροφοδότηση ως εργαλείο για την προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη.

2. Δομή της Ενότητας σε Υποενότητες

Υποενότητα 1: Εισαγωγή στην Αξιολόγηση Εκπαιδευόμενων

  • Διάρκεια: 2 ώρες
  • Περιεχόμενο: Θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της αξιολόγησης, τύποι αξιολόγησης (διαμορφωτική, συνολική, διαγνωστική), σκοποί της αξιολόγησης.
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Διάλεξη, συζήτηση.
  • Εκπαιδευτικά-Εποπτικά Μέσα: Παρουσίαση PowerPoint, πίνακας.

Υποενότητα 2: Μέθοδοι και Τεχνικές Αξιολόγησης

  • Διάρκεια: 3 ώρες
  • Περιεχόμενο: Ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι, εργαλεία αξιολόγησης (ερωτηματολόγια, δοκιμασίες, παρατηρήσεις).
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Ομαδική εργασία, πρακτικές ασκήσεις.
  • Εκπαιδευτικά-Εποπτικά Μέσα: Φύλλα εργασίας, λογισμικό αξιολόγησης.

Υποενότητα 3: Ανάλυση και Ερμηνεία Αποτελεσμάτων Αξιολόγησης

  • Διάρκεια: 2 ώρες
  • Περιεχόμενο: Ανάλυση δεδομένων, ερμηνεία αποτελεσμάτων, ανατροφοδότηση και βελτίωση διδασκαλίας.
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Μελέτη περιπτώσεων, ανάλυση δεδομένων σε ομάδες.
  • Εκπαιδευτικά-Εποπτικά Μέσα: Λογισμικό ανάλυσης δεδομένων, πίνακας, διαγράμματα.

Υποενότητα 4: Αναστοχασμός και Βελτίωση των Πρακτικών Αξιολόγησης

  • Διάρκεια: 2 ώρες
  • Περιεχόμενο: Αναστοχασμός στην εκπαιδευτική πρακτική, προτάσεις βελτίωσης, εφαρμογή της αξιολόγησης στην καθημερινή διδασκαλία.
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Στρογγυλή τράπεζα, προσωπικός αναστοχασμός.
  • Εκπαιδευτικά-Εποπτικά Μέσα: Πίνακας αναστοχασμού, έντυπα σημειώσεων.

Υποενότητα 5: Κατάρτιση Σχεδίου Αξιολόγησης

  • Διάρκεια: 1 ώρα
  • Περιεχόμενο: Σχεδιασμός πλάνου αξιολόγησης, καθορισμός κριτηρίων και δεικτών αξιολόγησης.
  • Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Εργαστήριο, παρουσίαση σχεδίων από ομάδες.
  • Εκπαιδευτικά-Εποπτικά Μέσα: Υπολογιστές, πρότυπα εργαλεία αξιολόγησης.

3. Πρόταση Τύπου, Μοντέλου και Κατηγορίας Αξιολόγησης

Τύπος Αξιολόγησης: Διαμορφωτική και συνολική αξιολόγηση.

Μοντέλο Αξιολόγησης: Μικτό μοντέλο που συνδυάζει την ποιοτική και ποσοτική ανάλυση δεδομένων.

Κατηγορία Αξιολόγησης: Εσωτερική αξιολόγηση από εκπαιδευτές και εξωτερική αξιολόγηση από ανεξάρτητους αξιολογητές.

Αιτιολόγηση Επιλογών: Η διαμορφωτική αξιολόγηση θα επιτρέψει τη συνεχή ανατροφοδότηση κατά τη διάρκεια του προγράμματος, βοηθώντας τους εκπαιδευτές να προσαρμόσουν τις μεθόδους τους στις ανάγκες των εκπαιδευομένων. Η συνολική αξιολόγηση στο τέλος του προγράμματος θα παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα της αποτελεσματικότητας του προγράμματος. Το μικτό μοντέλο αξιολόγησης επιλέγεται για να συνδυάσει την αντικειμενικότητα της ποσοτικής ανάλυσης με την εις βάθος κατανόηση που προσφέρει η ποιοτική ανάλυση. Η εσωτερική αξιολόγηση από εκπαιδευτές διασφαλίζει τη συνεχή βελτίωση, ενώ η εξωτερική αξιολόγηση προσφέρει μια αντικειμενική εκτίμηση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας του προγράμματος.

Με αυτή τη δομή και αυτούς τους στόχους, η ενότητα «Αξιολόγηση Εκπαιδευόμενων» θα εξοπλίσει τους εκπαιδευτές ενηλίκων με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για την αποτελεσματική αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων, προωθώντας τη συνεχή βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.